Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Bez kategorii / 5. TP Maksy Rzemieślnik Brok 4.02.2024

5. TP Maksy Rzemieślnik Brok 4.02.2024

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

LICYTACJA (jednostronna) rąk po otwarciu partnera 1BA; bilans, inwit, Stayman, transfer, Gerber.

WIST i ROZGRYWKA: podział, impas, ekspas, podegranie honoru(ów), wyrabianie blotek, przepuszczenie w celu zachowania komunikacji, przepuszczenie w celu odcięcia fort przeciwnika czy przecięcia komunikacji pomiędzy przeciwnikami, liczenie, rozliczenie, niebezpieczny przeciwnik, bezpieczna rozgrywka, rozgrywka pojedynczego koloru, rozpoczęcie od właściwego koloru, szanse, odblokowanie, komunikacja, ochrona dojścia, wytrącanie stoperów, kolejność zagrań i promocja kart.

Prezentacja wyników:

5. TP MAKSY Rzemieślnik Brok 4.02.2024

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.

 1

K7
DW107
AKD
W1052
A1085 W96
9432 AK8
W6 5432
K43 D96
D432
65
10987
A87
W N E S
1 pas…

TEMPO, KOMUNIKACJA, PODEGRANIE, ODBLOKOWANIE

W ma za mało punktów i układu na wznówkę. Wist A cup de telescope po to aby zobaczyć stolik i zdecydować co dalej. W powinien wyraźnie zdemarkować 9. Po takim początku E zmieni atak na 9. Dla rozgrywającego to będzie przysłowiowa (jedna) bułka z masłem, szczególnie po wiście kierowym. Zmianę na pika przepuści do króla i zagra D. Kar we wczesnej fazie nie można odblokować bo stanowią komunikację do lew kierowych. Obrona zdoła wziąć 3 piki, dwa kiery i trefla, gdyż W zdąży wyrobić lewę treflową zanim rozgrywający odblokuje kara. Jeśli najpierw odblokuje kara to nie weźmie lew kierowych.


 2

K6543
W74
9
DW63
109 A82
D52 A1093
K8743 DW2
K107 A54
DW7
K86
A1065
982
W N E S

2¹

pas

1

2

pas

pas…

W N E S

2

pas…

1

 

pas

 

W N E S
1 pas…

¹ INWIT lub TRANSFER na trefle (kliknięcie w link przenosi do artykułu na dany temat)

PRZEPUSZCZENIE, IMPAS, EKSPAS

W zależności od przyjętych konwencji w parze licytacja potoczy się jak w diagramach. Pas to też opcja. WIST: naturalnym posunięciem wydaje się 5, ale brak Staymana pozwala wyciągnąć wniosek, że W nie ma starszych czwórek. Wobec powyższego lepszym wistem może się okazać zarówno pik jak i kier. D stawia mniejsze wymagania co do zastania wsparcia u Partnera. Wystarczy nawet 10. Ponieważ wist karowy kolaboruje z przeciwnikiem to omówię obronę i rozgrywkę po celnym ataku pikowym. Rozgrywający musi przepuścić dwa razy, a następnie grać kara rozpoczynając od figur w ręce. 8 lew jest pewnych. Dziewiąta i dziesiąta na trefieniu kierów.


3

K106
542
K32
K1042
A532 874
K9 W873
74 W9865
W9865 A
DW9
AD106
AD10
D73
W N E S

pas

pas

2¹

3

pas

pas…

1

3²

 

W N E S

pas

pas…

2

 

pas

 

1

3

 

¹ INWIT lub TRANSFER na trefle, ² góra

IMPAS, KOMUNIKACJA

WIST: treflowy odpada wobec brzmienia licytacji (N ma inwit i nie licytował Staymana). Alternatywą jest kolor pikowy, zatem 2. ROZGRYWKA: Od którego okrągłego ( i ) koloru rozpocząć rozgrywkę? Chyba jednak od głębszego impasu kierowego. Gdy już będzie wiadomo, gdzie przebywa W to przyjdzie pora na impas trefl. W tym celu lepiej trefla grać ze stołu do damy, ponieważ po drodze może spaść krótki as. Grając w opisany sposób rozgrywający weźmie 10 lew (2 piki, 2 kiery, 3 kara i 3 trefle).


4

K84
1074
W542
W85
AD 1063
D9862 AK5
A73 D96
K102 D963
W9752
W3
K108
A74
W N E S
1

4

pas

pas…

2¹

 

pas

 

W N E S
1² pas 3 pas…

¹ inwit z fitem

² Przepisy nie zabraniają otwierać nawet z szóstką i składem bez singla

PRZEPUSZCZENIE, NIEBEZPIECZNY PRZECIWNIK, IMPAS, PODEGRANIE, PODZIAŁ

Jeśli weźmiemy pod uwagę co dalej będziemy licytować po spodziewanej odpowiedzi partnera 1 lub 1 to dojdziemy do wniosku, że nie mamy dobrego rebidu. 1 po 1 może się okazać niedolicytowaniem, a 2 przelicytowaniem. Po odpowiedzi partnera 1 pas może być niedolicytowaniem, 2 jak wyżej przewyższeniem własnym. Oczywiście tak być nie musi, ale może. Zatem jeżeli przewidzimy ten scenariusz to już łatwiej będzie otworzyć 1, nawet jeśli nie gramy otwarciem zawierającym starszą piątkę! 3 po ataku w 2. ROZGRYWKA: Należy przepuścić w stole i zabić w ręce (nie można także na ręce przepuścić bo grozi nam podegranie damy pik). Polegając na podziale kierów 3-2 (68%) impasujemy W u N, bo gdy weźmie S to nie jest w stanie podegrać damy karo. Rozgrywka 4 polega na podobnym motywach. Kluczowe będzie złapanie W co będzie łatwiejsze do wykonania po wiście w atu..


5

K875
K5
ADW9
K43
1094 632
7642 DW83
K63 752
D102 987
ADW
A109
1084
AW65
W N E S

pas

pas…

1

5

 

pas

pas

 

4¹

6

 

W N E S

pas

1

6

pas

pas…

4¹

 

¹ INWIT i jeśli partner przyjmuje zaproszenie to może odpowiedzieć na asy tak jak w diagramie pierwszym lub wrzucić domniemany kontrakt jak w diagramie nr 2

IMPAS, ODBLOKOWANIE, SZANSE

WIST: Nie szukamy guza i nie wistujemy w kiera. Losujemy kolor do wistu poza kierami. ROZGRYWKA: Jeśli nie powiedzie się impas króla karo to w tak zwanym odwodzie jest jeszcze impas damy trefl. Gdyby było jedno zatrzymanie w kierach to zanim zaimpasowalibyśmy króla karo można byłoby jeszcze dołożyć szansę zagrania najpierw trefli górą.


6

W3
6432
DW107
A104
KD97 A42
K97 ADW8
K64 A83
KD5 732
10865
105
952
W986
W N E S

2

4¹

pas

pas…

1

2

 

pas

pas

 

¹ INWIT, IMPAS, PODZIAŁ

Gdyby W chciał pytać o asy na kierach to ustaliłby je wcześniej odzywką 2 (po Staymanie – mocno uzgadniamy wskazany kolor poprzez zalicytowanie drugiego starszego). WIST w 6. ROZGRYWKA: 10 lew chyba, że trafimy piki to 11 sztychów. Kolor pikowy należy rozegrać następująco: figura ze stołu (W) i do asa, a następnie po spadnięciu waleta, na impas 10tki. Odpadnięcie W będzie znamienne w myśl zasady ograniczonego wyboru. Dwa razy częściej będzie on już singlowy niż trzeci w towarzystwie 10-tki. Niemniej jednak takie zagranie jest ryzykowne, gdyż sprytny obrońca mając W109 zrzuci te karty w takiej właśnie kolejności.


7

A85
A97
A7
DW843
W632 D4
D853 106
632 DW9854
97 652
K1097
KW43
K10
AK10
W N E S

pas

pas

4

6

pas

pas…

1

5

 

IMPAS, PODZIAŁ

LICYTACJA: Karta S jest bardzo silna, bogata w wysokie blotki. Można by nawet ocenić ją na 18 pkt i otworzyć 1(!). O inwicie z kartą N przesądza piąty trefl, w zasadzie dodatkowa lewa. ROZGRYWKA: 11 lew gotowych. Szanse na dodatkową lewę zarówno w pikach jak i w kierach. Gramy piki górą i jeśli spadnie figura to już wygraliśmy. Trzynaście lew trudne do wzięcia, chyba, że zagramy na impas Czekańskiego czyli w drugą stronę – grając waletem na złapanie damy i drugiej dziesiątki u E.


8

875432
W
96
D762
K10 AD96
A1065 KD7
A105 KD
A1084 KW93
W
98432
W87432
5
W N E S
1

2

3

6

pas

pas

pas

pas…

2

3¹

5²

 

pas

pas

pas

 

W N E S
1

2

3

pas

pas

pas

2

3¹

6

pas

pas

pas…

¹ powinno być z piątki

² pokaż młodszą czwórkę jeśli masz

WIST W wygląda na singla, a więc ściągamy atuty. Bierzemy K, gramy K i S nie dokłada… Bijemy A i trefla. Gramy tak, aby nie dopuścić gracza S, który mógłby dać przebitkę kierową partnerowi. Grając 6 łatwo weźmiemy 13 lew, korzystając tylko z dwóch lew treflowych.


9

64
AW10
KW10
K9532
KW85 A103
9832 K765
A543 9762
7 104
D972
D4
D8
ADW86
W N E S

pas

pas…

1

1

 

pas

pas

 

1

3

 

WYTRĄCENIE, ZMIANA WISTU (switch)

LICYTACJA: umiarkowany kamuflaż. Jak najszybciej do najbliższej przystani jaką jest 3. WIST: 10 i kontynuacja tego koloru asem i blotką kładzie bezapelacyjnie. Kierowy wypuszcza. Obrona po 7 z kolei musi być bardzo czujna. W po wzięciu na A musi zmienić atak na kierowy, a E po dojściu na pikowy.


10

D10853
D6
A106
K107
72 AKW9
92 KW10
KDW873 42
842 AW95
64
A87543
95
D63
W N E S

3¹

pas

1

pas (!)

pas

pas…

KOMUNIKACJA, IMPAS, PRZEPUSZCZENIE

¹ dwie starsze figury z trzech najwyższych ulokowane w kolorze 6-ciokartowym

Jeśli ustawi się 2 jako albo inwit albo transfer na trefle to można licytować także z treflami (3). LICYTACJA: E nie przyjmuje inwitu do 3, gdyż nie ma ani figury karowej ani czterech blotek (czasem trzy wystarczą). Tylko po wiście spod asa kier (gdybanie iście teoretyczne) dojdzie do promocji atutowej i skończy się jedynie na dziewięciu lewach.


11

K96
A53
543
7643
W852 AD4
1092 W864
AK108 W97
W5 982
1073
KD7
D62
AKD10
W N E S

pas…

 

 

1

 

DEMARKA, PODEGRANIE

WIST: do A lub króla E powinien dołożyć zniechęcającą 9tkę. Z braku lepszych pomysłów W odejdzie małym pikiem do damy E, a ten podegra kara.


12

W75
A10654
105
D97
A842 K6
KD8 92
DW3 K642
A32 KW1065
D1093
W73
A987
84
W N E S
1 pas 3 pas…

WIST: 5, S podkłada waleta. W tym rozdaniu obrona ma większe szanse niż rozgrywający. ROZGRYWKA: aby myśleć o wygranej to kiery muszą być 4-4, a przy 5-3 asy przy długości i jeszcze trzeba trafić damę trefl. Nawet jeśli trafimy damę trefl to jeszcze musimy skraść lewę karową. Same rozterki.


13

K9
K32
D6543
985
84 AW1076
ADW 10987
AK102 9
AD76 W43
D532
654
W87
K102
W N E S

1

1

2

3

pas

pas

pas

pas

pas…

pas

1

2¹

3²

 

pas

pas

pas

pas

 

W N E S

1

1

2

3

pas

pas

pas

pas

pas…

pas

1

2³

3

pas/4

pas

pas

pas

pas

 

¹ STAYMAN

² SMOLEN

³ TRANSFER

WYTRĄCENIE DOJŚCIA, IMPAS, KOMUNIKACJA

3 po bardzo dobrej obronie bez szans. Po zagraniu pika przez rozgrywającego N musi wstawić króla, dzięki czemu karty dziadka zostaną odcięte. Zagrania takie opisane zostały w artykule pt.: MANEWRY OBRONNE.


14

8743
932
D8
KDW8
AK10 D92
1085 AD7
A976 K54
1092 A543
W65
KW64
W1032
76
W N E S

3

pas…

1

 

pas

 

IMPAS

WIST: 4 i chociaż daje lewę to nie sposób wygrać.


15

ADW10
AW3
982
A107
K82 973
K652 1084
A10653 KDW
8 W965
654
D97
74
KD432
W N E S

1

pas

pas…

ktr

ktr¹

 

2

pas

 

pas

pas

3

 

W N E S

pas

ktr²

2

1

pas

3

pas

2³

pas…

pas

pas

ktr

 

W N E S

pas

ktr²

2

pas…

1

pas

pas

 

pas

2³

pas

 

pas

pas

pas

3

 

¹ nadwyżkowa, ² ktr = 4M-5m (starsza czwórka i młodsza piątka) i ³ do młodszego

W trefle 10 lufek. W kara 7. Wygranie rozdania zależy od decyzji licytacyjnych.


16

962
82
975
106543
ADW10 K853
W107 A9654
K3 A62
AKW2 8
74
KD3
DW1084
D97
W N E S
1

2¹

3

4³

4

pas

pas

pas

pas

pas

1

3²

3³

4³

5

pas

pas

pas

pas

pas…

W N E S
1

1

4³

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

1

3

4³

5

 

pas

pas

pas

pas

 

¹ odwrotka ²  odpowiedź – silna ręka z piątką kierów i ³ cue-bidy

Trudne rozdanie do licytacji, szczególnie w kontekście finalnego szlemika pikowego, do którego prowadzi mniej dróg niż do kontraktu w kiery. Rozgrywka szlemika pikowego polega na ściągnięciu obrońcom atutów eliminacji kolorów młodszych via impas damy trefl i zapuszczeniu kierem gracza S. Tylko czy taka rozgrywka jest możliwa? Zapewne wszyscy zagrają na podwójny impas kier.


 17

A95
W95
AD3
KW107
6432 Q1087
74 AD1086
972 K8
A843 52
KW
K32
W10654
D96
W N E S

pas…

1

 

2¹

 

3

 

¹ 5-4M (5-4 na kolorach starszych)

Bezapelacyjnie obkłada D. Po 8 rozgrywający zdąży wyrobić kara i jednocześnie wytrąci dojście K graczowi E.


 18

D74
K752
943
D95
W1083 AK962
ADW 64
DW76 1082
K6 1083
5
10983
AK5
AW742
W N E S

ktr

2¹

pas

3

2

pas…

W N E S

ktr

pas/3

pas

3

2

pas…

¹ dwuznaczne 2 (albo słabe z fitem albo silny Wilkosz) 

Po wiście w A obrońca N musi zniechęcić 9tką aby S odwrócił w kiera. A wtedy rozgrywający wygrywa tylko, gdy zaimpasuje D, co nie będzie takie oczywiste.


19

W2
1074
AD75
KD104
A65 D10974
53 AD96
KW1082 643
832 6
K83
KW82
9
AW975
W N E S

pas

3¹

pas

2

pas…

W N E S

pas

3

pas

2

pas…

¹ INWIT

Na 3 jest aż 10 lew, gdyż stoją czerwone impasy. Na 3 po 10 W albo przepuści albo zabije A. Drugi wariant obrony dzięki natychmiastowemu wyrobieniu koloru pikowego i zachowaniu dojścia kierowego wygrywa definitywnie. Po przepuszczeniu rozgrywający sobie poradzi impasując czerwone kolory.


20

D1092
D985
10872
W
K76 AW83
AKW6 72
43 AD6
KD103 9865
54
1043
KW95
A742
W N E S
1

2

pas

pas

2

3

pas

pas…

Najwięcej kłopotów przysporzy rozgrywającemu wist karowy (8), który w kontekście licytacji wydaje się całkiem atrakcyjny dla obrony. Rozgrywający nie może zaimpasować damą, więc zabije asem. Szczęśliwie dla niego A znajduje się u bezpiecznego obrońcy S.


21

W84
A10
AD862
W10
D7 AK1053
DW742 9863
K5 97
6542 73
962
K5
1043
AKD98
W N E S

pas

pas

pas

1

2

2²

4

pas

pas

pas

pas…

2

2¹

3

 

W N E S

pas

pas…

1

2

 

pas

pas

 

2

3

 

¹ zatrzymanie do BA, ² czwarty kolor i zarazem pytanie z pół-trzymaniem o drugie pół-trzymanie

Na kontrakt karowy oddaje się trzy pikowe. 3 z ręki S obkłada jedynie D. Gdyby było grane z ręki N prawidłowym wistem była 5 ze względu na brak bocznego dojścia.


22

D5
1092
W73
KW1083
W2 AK73
KW85 AD7
K54 1098
A762 D54
109864
643
AD62
9
W N E S

2

3

pas

pas…

1

2

 

pas

pas

 

Wist w 2 i zawsze 9 lew. Rozgrywający powinien przepuścić do 1098 w ręce i W weźmie pierwszą lewę. Dziewiątą lewę przyniesie rozgrywającemu zagranie na ekspas treflowy.