Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Analiza / Zarządzanie atutami (3) KARO3

Zarządzanie atutami (3) KARO3

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

PREZENTACJA WYNIKÓW: BRIDGE BASE ONLINE II TOURNAMENT CALCULATOR

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.

TURNIEJ NA ZAPIS MAKSYMALNY (1)

Pierwsze cztery rozdania to kontrakty grane w parterze, trochę jakby rywalizacja szachowa. Ważną przesłanką jest brak wznowienia na pozycji wygasającej. Więcej na temat licytacji re-open czyli kiedy i z jaką kartą wznowić w artykule pt.: WZNOWIENIE ALBO NOWE OTWARCIE.

1

KD1074
KD9
KW
1063
8 A9632
A1086 W4
A872 D643
D987 AW
W5
7532
1095
K542
W N E S
 –

ktr¹

1

 

pas

 

pas

 

Licytować czy pasować? Oto jest pytanie!

PRZEBITKA, KONTROLA ATUTOWA

¹ WYWOŁAWCZA KONTRA WZNAWIAJĄCA

E ma szekspirowski dylemat bid or not to bid: PAS karny (najbardziej adrenalinodajny) lub 1 (zrównoważone psychicznie). Ewentualne bezkompromisowo bilansowe 3 raczej odpada na maksy (na średnią byłaby to trzecia opcja). W turnieju na maksy to ciężka decyzja. 1 z kontrą bez dwóch za +300 może dać stronie EW wynik bliski maksa jeśli nie wychodzi końcówka. +100 za bez jednej też da w miarę dobry wynik, gdy wychodzi tylko 1 i 2 za 90. Dla naszych celów rozgrywkowych w rozdaniu grane jest jednak 1x. Wist W daje rozgrywającemu co prawda tempo, ale pozwala z kolei obronie na wzięcie dwóch przebitek w kolorach okrągłych ( i ) w dalszej części gry. Jak ta sytuacja wygląda od strony rozgrywającego. Musi sobie przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie jaki kontrakt może wychodzić stronie EW. Jeśli 1 czy 2 to kres ich możliwości, to musi starać się wygrać. Jeśli natomiast oponenci mogą wziąć na 1 8 lew to porażka bez jednej nie powinna być dramatem.


2

3
K653
KD102
KD109
102 AD954
A1082 D97
87 A953
86542 7
KW876
W4
W64
AW3
W N E S

pas

ktr

1

pas…

pas

 

Nie cierpiące zwłoki

TEMPO, PRZEBITKA W KRÓTSZYM FRAGMENCIE, PRZEBITKI OD DŁUGOŚCI

Podobne rozterki jak w pierwszym rozdaniu. Alternatywą może być tylko kontrakt 1/2. Wist W. Co może zrobić rozgrywający? Pomyśleć co idzie przeciwnikom i spróbować wziąć 6 lew. Najlepiej zrobi, gdy rozpocznie od zabicia A i zagrania kara ze stołu. Weźmie dwa czerwone asy, przebitkę karo w stole i może trzy pikowe w ręce odchodząc kierami i treflem. Nie wolno ani impasować K ani ekspasować K puszczając do D, gdyż są pilniejsze sprawy do zrobienia. Gdy rozgrywający na koniec padnie trupem bez jednej to nie będzie zbytnio cierpiał.


3

54
10876
D3
D10654
AD763 2
A2 D953
W754 K1082
W3 A972
KW1098
KW4
A96
K8
W N E S

pas

pas

ktr

1

pas…

Okażcie serce

WPUSTKA

I znów bardzo podobna karta i decyzja do podjęcia. Załóżmy, że W wystartuje w 7. Rozgrywający będzie chciał przebić karo w stole, ale E podegra atuty uniemożliwiając tę operację. Jedyną szansą dla S jest wpuszczenie dowolnego obrońcy by ten podarował jedną serdeczną lewę, co da łącznie 6 lufek czyli wynik zadowalający.


4

KW82
KW92
AW762
D108765 32
A54 D106
A53 D104
K 109543
AKW94
973
876
D8
W N E S
1 ktr pas pas…

Kto mieczem wojuje od miecza ginie

PRZEBITKA, EKSPAS

Wydawałoby się, że zgodnie z teorią można spasować na kontrę wywoławczą mając nieprzemakalne atuty i siłę 8-9 pkt, a tu zaczyna pachnieć podejrzanie słodkawo. Rozgrywający powinien założyć, że oba czerwone króle ma N i grać w kierunku swoich dam. Weźmie w ten sposób cztery czerwone lewy i dostanie trzy atuty.


5

KW987
AD652
D86
AD1053
AK76 D95
109874 KW
A932 W54
642
W108432
3
K107
W N E S

ktr

pas

1

2

pas

pas

ktr

ktr

pas

2

 

Wróg u bram

IMPAS, PRZEBITKA

Nie wiadomo kogo śmierć przytuli w tym rozdaniu. Wygląda to raczej na wystrzałowego samobója w wykonaniu napastliwych EW. Rozgrywający zdoła odpalić osiem luf zanim wróg stanie u bram biorąc dwie karowe (as i przebitka), dwie treflowe via impas waleta, trzy przebitki kierowe w ręce i naturalną atutową.


6

KW109
AW5
852
W92
D76 A8543
8642 D
A7 KW93
D654 A83
2
K10973
D1064
K107
W N E S

2

pas

pas

pas(!)

1

pas

 

pas

ktr¹

 

Polowanie na zwierzynę

PRZEBITKI, EKSPAS

¹ WYWOŁAWCZA KONTRA WZNAWIAJĄCA

Założenia sprawiają, że S podejmuje walkę o zapis częściowy i kontruje wznawiająco, a N poluje na maksa i pasuje! 2 otwiera grę i pierwszą lewę, którą bierze N na atutową 9-tkę i zagrywa A i kiera. Rozgrywający chyba wie już wszystko o rozdaniu. Może więc spokojnie zagrać spod asa do D. Jest doprawdy obojętne co zrobi S. Losy rozdania są już przesądzone. Rozgrywający ma już upragnione 8 lew. Weźmie trzy kara z przebitką, dwa trefle i trzy bitki sercowe.


7

6
7642
D5432
AD2
2 DW975
AK10 DW
KW106 987
W8653 1074
AK10843
9853
A
K9
W N E S

ktr¹

pas

pas

pas

1

ktr²

1

2

pas…

Czapa albo kapelusz

WPUSTKA, PRZEBITKA

¹ KONTRA WYWOŁAWCZA, ² KARNA

Maksowa kontra E w nadziei na dobrą lokalizację punktów partnera za otwarciem i wzięcie trzech pikowych. Obrona weźmie na starcie trzy kiery. Czy E zdoła wziąć trzy atuty? Rozgrywający nie może ściągać atutów, gdyż w ten sposób zroluje czapę. To jest typowy kapelusz czyli samograj. Rozgrywający odblokuje A, K przejmie asem, przebije karo, treflem do dziadka i znów przebije karo. Teraz A i dobry kier. O tej porze w ręku obrońcy E pozostaną same atuty o następującej konsystencji: DW9, na które będą czekać takie oto atuty rozgrywającego: K108. I wiecie co się stanie. Figurkę przepuści, a odejście w 9 potraktuje 10. Kapelusz!


8

2
K963
K5432
AKD2
AW9875 63
AD W742
AD6 108
95 87643
KD104
1085
W97
W10
W N E S
1

2

ktr¹

ktr²

pas

pas…

1

 

Ostra kosa trafia na twardy kamień

¹ KONTRA WYWOŁAWCZA, ² KONTRA NADWYŻKOWA

Modelowy czyli idealny skład i 3 pkt więcej od przyrzeczonego minimum pierwszą kontrą to walory karty N. Do A S zrzuca W by w ten sposób poinformować partnera o 10. Co teraz ma zagrać N? Atuta czy małego trefla do wskazanej dyski. A jaki plan ma zrobić rozgrywający? 2, D i teraz obrona ma jeszcze jakieś szanse, gdyż rozgrywający nie przebije ani jednego kara w stole. Będzie walczył by ograniczyć wpadkę do bez jednej czy jeszcze o wygraną.

Wygląd dziadka i możliwa prosperita diamentowa powinna otrzeźwić N by zrozumiał, że najwyższy czas połączyć atuty. Lecz i na to znajdzie lekarstwo będący w dobrej formie rozgrywający. Zagra A i D. N jednak dzięki informacyjnej zrzutce waleta w pierwszej lewie będzie mógł zagrać 2 by dostać się na 10 do partnera by ten złączył ponownie atuty. Rozgrywający orał kosą, a na tych obrońców potrzebny był pług.


9

AK987
K6
54
KD52
DW43
DW10 432
KDW1098763 A2
10 9876
10652
A9875
AW43
W N E S

5

pas

1

pas

6

pas

pas

ktr

4¹

6

pas…

W N E S

5

pas…

1

6

 

pas

ktr

 

4¹

pas..

 

Bez szczęki trudno żyć, a co dopiero grać

WPUSTKA ATUTOWA

Natchniona licytacja i zwykłe rzemiosło. Łatwo powiedzieć trudniej wykonać. W tym rozdaniu wszystko jest jednak jasne jak słońce. E na kontrę musi mieć DWxx. Rozgrywający przebije A i jak w pokerze, sprawdzi, czy ktoś nie blefuje, grając A, i znaną z licytacji prawdę potwierdzi stan atutów u E. Dumny E pewnie poprawi się w siodle, ale tylko do czasu, gdy się z niego nie osunie… szukając szczęki na podłodze.  Rozgrywający bowiem przebije drugie karo i zagra dwa trefle notując singletona u W. Dalej gra jest już będzie bardzo prosta. Przebije kiera, zgra trzy trefle i wpuści pikiem E, który o tej porze będzie już leciał z krzesła… po szczękę.


10

DW7543
10954
D86
W1062 AKQ98
6
KD82 W76
AW32 K9754
7543
AK10982
A3
10
W N E S

2¹

5

pas

4

pas

pas

1

4

pas

6

2

5

6

ktr

Wpaść we własne sidła to się nazywa niefart

IMPAS

S przepchnął się kierami na wysokość szlemika, ale niedolicytowany E nadrobił zaniedbania i zalicytował 6, które to S fiskalnie obarczył podatkiem. Nie wiedział jednak, że przyjdzie mu za to zapłacić swoimi pieniędzmi. Jak się od tej zapłaty wywinie rozgrywający? Przebije A, pociągnie A i jeśli dobrze zlustruje sytuację polityczną to wygra. Musi bowiem założyć (mocną przesłankę daje licytacja) krótkość treflową u S i musi nią być honor (D lub 10).


11

9743
AKDW832
KD
KW62
108764
7542 10986
D1098 AK763
AD1085
5
AW3
W542
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas

2

4¹

rktr

4

6

pas

ktr

pas

pas

pas…

1

2

pas

4

5

 

Szacunek trzeba okazywać, nawet wrogowi

PODWÓJNY IMPAS

¹ SPLINTER

E skontrował pomimo rekontry N obiecującej renons w kolorze krótkości. Wniosek? Ma coś jeszcze. Ale co dokładnie? Renons kier i długie atuty, pewnie KWx, KWxx. Wistujący stanął na wysokości zadania i wypruł w 4. E przebił, po czym odszedł zgodnie ze wskazówką partnera w małego trefla. Co tu się dzieje – warknął pod nosem rozgrywający i się zasępił. Czy to koniec problemów z punktu widzenia rozgrywającego? Po długawym przydumie rozkazał grać 9 (mamrocząc: takiś Ty) i puścił w koło. Klaskał nawet E okazując klasę. – Toś mnie docenił, Pieronie jeden – rzucił na pożegnanie.


12

K32
AW107432
AW8
A8765 DW1093
AK987432
KD109
KD98
7
DW1065
765432
65
W N E S
1

6

2

ktr

5

pas…

pas

 

Dobra diagnoza podstawą do udanej operacji

PRZEBITKI

Wist w 3 i wszystko jasne. Bierzemy w stole i rozpoczynamy operację na sercach. Małe bijemy w ręce. N może nadbić i połączyć, ale to jest początek końca… operacji. Nie wolno rozpocząć od pociągnięcia A bo organizm nie przeżyje wstrząsu anafilaktycznego jakim będzie przecięcie życia przez sepsę N.


13

DW52
5432
65432
10864
109872 W6
10986 AKDW7
10987 DW
AK973
AKD543
AK
W N E S

3

pas

pas

pas

pas

pas

pas

4

5

5

pas

1

pas

pas

pas

pas

ktr

ktr

4¹

4

5

6

pas…

Nie dać się ogłupić

OBUSTRONNE PRZEBITKI

¹ forsujące i; albo duża karta na składzie dowolnym albo też niczego sobie karta na starych co najmniej 5-5

Pewnie trochę lekkomyślna kontra E. Ma jednak cztery atuty. Wist skróci atuty w ręce rozgrywającego, który by wygrać musi dobrze rozpoznać sytuację czyli z czym się pokusił E. I jeśli to zrobi to zagra pika do damy w stole i trefla do ręki (bez DW E nie maiłby raczej otwarcia). Teraz kiera małym atutem w dziadku, powrót do ręki, kiera W i impas wieńczy dzieło. Nie daliśmy się ogłupić no to już możemy się ze szczęścia upić.


14

W1087
D1054
3
AK43
K532 AD964
AW86 K32
DW1086 AK
DW6
97
97542
1098752
W N E S

1

4¹

5²

pas

pas

pas

pas

ktr

1

1

4

7

 

pas

pas

pas

pas

 

Z czym nieboszczyk kontrował?

IMPAS, PRZEBITKA

¹ SPLINTER i ² renons

Wist w 7 rozgrywający musi pobrać w ręce, aby mieć późniejsze dojście do stołu do kar. Powinien także rozpocząć od zagrania atuta do K i pika do AD9xx. N się pewnie uniesie  honorem i wstawi 10, ale rozgrywający zabije wyższym i przejdzie przebitką trefl do stołu i ponowi zagranie. Dokończy atutowanie, odegra AK i dojdzie A do dobrego dziadka.


15

87
AKD762
A4
A62
W6543
W1098543
52 DW1076
9875 DW10
AKD1092
K983
K43
W N E S

pas

pas

pas

pas

2

4

5

pas

pas

pas

pas

ktr

1

3

4

7

pas…

Pech

IMPAS

E dał kontrę Lightner’a na wist w pierwszy kolor licytowany przez dziadka. Rozgrywający nie powinien kłaść figury bo przy niekorzystnym podziale atutów przegra. Ale tego nie wie. A co wie? Wie, że E ma renons. Bardzo ciekawe rozdanie. Jeśli położy figurkę to by wygrać będzie musiał zaborować W w pierwszym ruchu.


16

973
AKDW
W108753
AKDW10832 9
A8 6542
98765432
AKD
7654
KDW10
10
9642
W N E S
1

7

1

ktr

pas

pas…

1

 

Prawdziwy partner ma to co trzeba!

ZRZUTKI i PRZEBITKA

Przygolony szlem na wiwat. Wist A. Prościutkie rozdanie.


Zarządzanie atutami (1)

Zarządzanie atutami (2)

Zarządzanie atutami (4)

skomentuj