Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Szkolenia / internetowe / Zarządzanie atutami (1) TREFL3

Zarządzanie atutami (1) TREFL3

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z analizą rozegranych rozdań.

PREZENTACJA WYNIKÓW: BRIDGE BASE ONLINE II TOURNAMENT CALCULATOR

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.

TURNIEJ NA IMPY (1)

1

KD10543
W6
D7
432
W87 A9
K753 10982
1065 AW98
W98 KD10
62
AD4
K432
A765
W N E S

pas

2¹

2

ktr²

pas…

rktr³

 

Nie daj się zapętlić

PODEGRANIE czy IMPAS

¹ MULTI, ² kontra z kierami i ³ rekontra – pokaż kolor

Z ręką w sile kontry wywoławczej z czterema pikami pasujemy w 1-wszym okrążeniu i dajemy kontrę w drugim, gdy się okaże, że N ma kiery. W ręce S znajdują się dwa piki, co poza opcją zaimpasowania waleta, umożliwia także dwukrotne podegranie honorów atutowych na wypadek, gdyby as znajdował się u W, a walet u E. Za pierwszym razem gramy do D i jeśli zostanie pobita to później zaimpasujemy W. Dobry obrońca może jednak pierwszą rundę w tempie przepuścić oferując nam zatrutą opcję rozegrania atutów. Możemy wtedy pomyśleć, że A znajduje się w ręce W i znów postawić figurę. Jak się obronić przed takim fortelem obrońcy? Istnieje eleganckie rozwiązanie tego niby węzła gordyjskiego. Najpierw spróbujmy się przekonać, gdzie jest K i jeśli lewę weźmie W to razem z asem będzie miał co najmniej 7 pkt, co w powiązaniu z faktem, że ma on również cztery kiery (zalicytowałby z pewnością 2) rozwiąże nasz węzeł, który próbował zacieśnić na naszej szyi okrutnie sprytny E. Gdyby w ręce S znajdował się tylko jeden atut to największą szansą byłoby zagranie do 10 na impas waleta.


2

9
9762
A963
DW109
W8 AK5432
A43 K105
K542 W8
7654 K2
D1076
DW8
D107
A83
W N E S

1

pas

1

2

pas

pas…

Nienaganne maniery

EKSPAS, WPUSTKA

D bijemy w ręce i gramy małe spod AK do waleta. Zabezpieczymy się przed rozkładem 4-1 z D u S. Bezradny S ma dwa wyjścia, oba beznadziejne. Jeśli wskoczy i odepchnie się atutem, zostanie za chwilę wpuszczony kierem. Jeśli puści to zostanie wpuszczony na D. Rozgrywający nie powinien się zachowywać zbyt aktywnie, ponieważ nie wie jak leżą karty. Lepiej zrobi jeśli nawiąże łączność ze skrzydłami. W ten sposób oprócz rozgrywkowych zademonstruje również nienaganne maniery towarzyskie.


3

5
K7632
KW10
KW107
D9 K876
DW105 A98
D754 A98
A65 983
AW10432
4
632
D42
W N E S

pas

pas…

2²

 

pas

 

2¹

2

 

W N E S

pas…

 

 

2

 

Żebyśmy tylko zdrowi byli

¹ MULTI, ² pasuj lub popraw

DODATKOWA SZANSA

S rozgrywa 2 po ataku DW. Jedynym problemem rozgrywającego są atuty czyli nieoddanie trzech lew przy najbardziej spodziewanym podziale 4-2. Najlepiej zrobi jeśli zagra asa i małą blotkę na szansę rozdzielonych figur. Będzie mógł później mając W104 swobodnie wyrugować K8 bez straty trzeciej lewy. Zauważmy, że takie rozegranie atutów obsłuży również podział 3-3. Poza tym, aby myśleć o zwycięstwie to musi jeszcze stać D lub lecieć krótki A. Ale czy to są prawdziwe problemy? Najważniejsze jest zdrowie, dobre samopoczucie i pogodne usposobienie.


4

1098
752
1072
AKW10
AKD73 W52
K96 D3
654 AD83
D2 9874
64
AW1084
KW9
653
W N E S
1 pas 2 pas…

Kto pierwszy ten lepszy

PRZEBITKA W KRÓTSZYM FRAGMENCIE

Na częściówki idziemy w atu, jak uczą starzy wyjadacze. Dzięki obecności dwóch figur kierowych jesteśmy szybsi o jedno tempo w tym wyścigu. Przebijemy kiera zanim obrona złączy atu po raz trzeci. Wygraliśmy pomimo bardzo dobrej gry przeciwników.


5

5432
K5
A642
KD8
AD KW10
W6432 97
K875 W1093
52 W1096
9876
AD108
D
A743
W N E S

pas

pas…

1

1

 

pas

pas

 

1

4

 

Małe też są piękne!

PRZEBITKI, ATUTOWANIE

W, D, K i A to składowe pierwszej lewy po najbardziej zabójczym ataku. Zwycięstwo mogą dać tylko atuty rozłożone 3-2 i kara 4-4. Należy przebić wszystkie kara przebijając od razu po wzięciu asem, i dalej dochodząc do ręki K i K przebić dwa kolejne, a następnie połączyć dwukrotnie atuty.


6

9
W2
DW874
DW1084
87 AW5432
A8765 3
AK3 652
AK2 653
KD109
KD1094
109
97
W N E S

1

3

3

2

pas

pas

pas

pas

3

4

pas

pas (!) / 3

pas

pas…

Cztery piki skurczybyki

PRZEBITKI

Gra wygląda na dosyć prostą, szczególnie po bloku N 2 (młode). Po wiście w K przebijamy kiery komunikując się kolorami młodszymi. W slangu brydżowym taką rozgrywkę nazywamy grą na wykrótkę (atutów w dłuższej ręce).


7

DW43
A654
KD106
3
K1098 7
KDW8 1097
32 W987
542 A9876
A652
32
A54
KDW10
W N E S

pas

pas

1

4

pas

pas…

1

1

 

Nie kijem to pałą

EKSPAS. ATUTOWANIE KOLOREM BOCZNYM

K bijemy asem (możemy też kiera raz przepuścić) i gramy trefla. E wskakuje i gra kiera, którego W przejmuje i kontynuuje ten kolor. Przebijamy i gramy asa pik i pika do DW4. Nie stać nas na impas z powodu słabiutkich kart środkowych. W takich przypadkach przychodzi nam w sukurs zagranie odwrotne do impasu czyli ekspas.

Jeżeli W nie wskoczy królem to rozpoczniemy taniec na kruchym lodzie i by wygrać będziemy musieli trafić układ ręki W. Teraz dwa razy kara kończąc w ręku i trzy trefle w zastępstwie atutów… Nie możemy drugi raz podgrywać Dx, gdyż W wskoczy królem i odbierze kiera.


8

105
W542
763
AKD4
A8763 D94
98 AKD
K982 ADW5
107 W96
KW2
10763
104
8532
W N E S
pas

1

2²

4

pas

pas

pas

pas

1

2¹

3

4

pas

pas

pas

pas…

Gra wstępna

IMPAS WEWNĘTRZNY

¹ ODWROTKA i ² odpowiedź słaby na piątce (po staremu, są nowsze rozwiązania)

N wistuje AKD. Trzecią rundę przebijamy i wnioskujemy. Echo licytacji podpowiada nam, że N nie może mieć K, a zatem ma go S. Co się musi stać, aby udało się wygrać? Piki muszą być rozłożone 3-2 z grubym dublem u N (Wx, 10x lub W10). Istnieje jeszcze jeden wygrywający układ z W10x u N i Kx u S (wtedy gramy asa i blotkę w koło), jednak szanse na korzyść wcześniej opisanych układów to 3-1. Gramy zatem pika do 9 by potem zagrać D na impas łapiąc w kleszcze impasu K i 10.


9

A10987
A52
54
432
K632 W
DW109876
W987 6
KD976 W1085
D54
K43
AKD1032
A
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas…

pas

1

2²

4

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

 

1

2¹

3

4

6

 

W N E S

rktr

pas

pas

pas…

pas

3

4

5

 

2³

pas

pas

pas

 

ktr

4

4

6

 

Dostrzec tą jedyną

IMPAS CULBERTSONOWSKI

¹ ODWROTKA, ² odpowiedź słaby na piątce (po staremu, są nowsze rozwiązania) i ³ MULTI

Licytacja może trochę naciągnięta, ale na zajęciach w tym zestawie ćwiczymy rozgrywkę kontraktu 6. Po przebitce kiera na wiście istnieje tylko jedna szansa na wygraną. Trzeba założyć układ: K w impasie i singlowy W u E. Gramy zatem D i mamy to. Uff, wróciliśmy z dalekiej podróży.


10

A1098
987
DW87
65
7652 KDW3
ADW10 K5
K6 A5432
AK7 42
4
6432
109
DW10983
W N E S

1

2¹

2

4

4

6

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

1

1

2

3

4

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

pas

 

W N E S

1

2²

3

5³

pas

pas

pas

pas

1

1

2

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

Do trzech razy sztuka

PODEGRANIE HONORÓW

¹ CZWARTY KOLOR, ² CHECK-BACK, ³ INWIT ATUTOWY

Spuśćmy zasłonę na licytację bo trochę szalona i zajmijmy się rozgrywką. Należy aż trzykrotnie podegrać konfigurację KDWx na wypadek czwartego mafiozy z obstawą.


11

AW43
K432
AW2
K3
5 D1082
DW109 875
764 10953
W10962 87
K976
A6
AD54
KD8
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

1

2¹/²

3

4

5

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

pas

 

1

1

2

4

4

5

6

 

Komfortowa sytuacja

BEZPIECZNA ROZGRYWKA

Gramy szlemika po wiście D i mamy komfort w stosunku do grających 6, ponieważ możemy rozegrać kolor atutowy zabezpieczając się przed  podziałem zarówno 4-1 jak i 1-4. Zagrywamy do A i pika do 9 (jeśli E dołoży) asekurując się w ten sposób przed dowolnym układem 4-1. Gdyby E jednak nie dołożył do drugiego pika to zabilibyśmy królem i podegralibyśmy damę z dziesiątką do naszego waleta w stole.


12

D43
DW109
9876
87
AK76 W1098
AK 6543
5432 AK
AK6 D53
52
872
DW10
W10942
W N E S
1

1

3

4

5

2

6

pas

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

1

2

4

3

5

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

pas

 

Nie z nami te numery

CZĘŚCIOWE ATUTOWANIE I OBUSTRONNE PRZEBITKI

Polegamy na podziale 3-2 i ściągamy tylko dwa górne atuty, gdyż musimy przebić dwa kiery w dziadku i dwa kara w ręku. Policzenie lew i zdiagnozowanie potrzeb sprawi, że zrezygnujemy z impasu. Byłby jedynie impasem ćwiczebnym.


ZARZĄDZANIE ATUTAMI (2)

ZARZĄDZANIE ATUTAMI (3)

ZARZĄDZANIE ATUTAMI (4)

 

skomentuj