Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Analiza / KARO2 TUR3 ELIMINACJE I WPUSTKI dla zaawansowanych

KARO2 TUR3 ELIMINACJE I WPUSTKI dla zaawansowanych

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

ROZGRYWKA: eliminacje i wpustki.

KARO2 TURNIEJ 3. ROZDANIA 1-15

PREZENTACJA WYNIKÓW: BRIDGE BASE ONLINE II TOURNAMENT CALCULATOR

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju, a w link poniżej do artykułu nt.

ELIMINACJA, PRZEPUSZCZENIE I WPUSTKA

1

K9763
93
643
AD9
1085 W
875 AKDW10
752 W0198
10874 KW2
AD42
642
AKD
653
W N E S

2¹ (!)

pas…

pas

3

 

1

pas

 

ktr

4

 

Prospekt newski

¹ po kontrze w przedziale 0-6 pkt i jedyne co przyrzeka to fit trzykartowy, a służy zachwianiu bilansu stronie przeciwnej

3 z bilansu (po kontrze wywoławczej bilansuje odpowiadający). Sztandarowy przykład rozdania na wpustkę, gdzie wszystko pięknie widać jak na promenadzie. Dziewiątka (tu 9) zwana szumnie z francuska newką, to w tym rozdaniu najważniejsza blotka, która awansowała do roli figury. Obrońca po zabraniu dwóch kierów w coś tam odejdzie. Ściągniemy atuty, odbierzemy kara i zagramy do pełniącej honory newki treflowej. Gdyby jednak W podbił się dziesiątką to obowiązki przejmie baronowa D.


2

862
KD854
W932
5
753 AD104
6 A7
AD54 K6
A9762 KDW103
KW9
W10932
1087
87
W N E S

1

2

4

5

pas

pas

pas

pas

1

1

4

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

W N E S

1

2

4¹

5

pas

pas

pas

pas

1

1

3

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

W N E S

1

2

3

4

5

pas

pas

pas

pas

pas

1

1

2

4

4

6

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

W N E S

1

4¹

5

pas

pas

pas

1

2/3

4

6

pas

pas

pas

pas…

Szlemiczek truflowy palce lizać!

¹ SPLINTER

Kilka przepisów na szlemika, ale nie ma gwarancji, że ciasto nam wyrośnie na odpowiednią wysokość. Jest problem z rebidem E. W (diagram 1) 1 to odzywka zlimitowana w zasadzie do 17 pkt. Skok na 3 w D4 trzyma parametry miltonażu, powinien jednak obiecywać niezłą szóstkę. 2 w D3 z kolei ukryje znakomity kolor treflowy. W systemie bardziej naturalnym następująca sekwencja wyjaśniłaby wszystko 1-1-2, a ta ostatnia odzywka wskazywałaby silną rękę w składzie 4 piki i 5+ trefli. Rozgrywka jak wyżej. Eliminacja wszystkiego i pik do dyski.


3

K864
762
K96
D53
DW 10972
KW83 1095
DW1087 42
W4 10986
A53
AD4
A53
AK72
W N E S

1

pas

pas

1

2²

3

pas

pas

pas…

1

2¹

2³

 

Szansa na sukces jest, ale trzeba zagrać śpiewająco

¹ ODWROTKA i ² odpowiedź słaby na czwórce

³ nadwyżka, pokaż co masz jeszcze i odpowiedź 3 = absolutne minimum

D bijemy i wiedząc, że największa szansa na impas K nie wchodzi w rachubę z powodu wejścia W. Sprawdzamy czy dzieli się któryś z czarnych kolorów rozpoczynając od trefli. Gdy widzimy, że się równo nie dzielą to gramy zatem A i widząc damę przepuszczamy ze względu na niebezpiecznego przeciwnika E, który mógłby przedwcześnie podegrać nasze kiery w ręce. Odwrót karowy bierzemy, odgrywamy pozostałe piki zauważając także ich nierówny podział wpuszczamy W karem. Król kier musi abdykować.


4

A86
72
AW10
ADW83
DW92 K105
KD943 AW105
K6 D53
K5 742
743
86
98742
1096
W N E S
1

3/4

ktr

pas…

2¹

 

pas

 

Wszystko jest trudne zanim stanie się łatwe

¹ INWIT z czterokartowym fitem 9-11 pkt, rodzaj Bergena (1 obiecywałoby przedział 7-9 i fit trzykartowy, 2 obiecywałoby tylko trzy groszki atutowe i siłę 0-6)

Po kontrze N należy się spodziewać, że ma on jeśli nie wszystkie to znakomitą większość punktów. S może mieć 0-4 pkt. Wynika z tego, że N ma raczej wszystkie brakujące asy. WIST: N nie ma innego wyjścia jak w atu. Ściągamy zatem kiery i gramy pika. N weźmie za drugim razem i odejdzie pikiem. To teraz gramy karo do D i znów N nie może wskoczyć bo wyrobi dwie lewy karowe. Puszcza, a my wracamy do ręki atutem by na dobrego pika wyrzucić karo i wpuścić eNa karem czyszcząc w ten sposób przedpole. N albo ściągnie A wyrabiając nam K albo da nam przebić i coś wyrzucić wychodząc w karo. Bardzo satysfakcjonująca rozgrywka.


5

1083
AK75
KD8752
W965 K1083
K97 W62
D1032 W96
64 W109
AD742
AD54
84
A3
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas…

2

3

3/4

4

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

 

2¹

3

4

4

6

 

W N E S

pas

pas

pas…

1

2

3

pas/4?

pas

pas

pas

 

1

2²

3

 

Im więcej okrążeń tym cięższa karta

¹ pytanie o skład, ² CZWARTY KOLOR

Szlemik łatwiejszy do ugrania niż do wylicytowania. Zwróćmy uwagę na trochę durne 3 w pierwszej propozycji (partner będzie w kłopocie nie mając fitu i zatrzymania w kierach). Lepsze byłoby już chyba 3 bo wygląda, że partner fitu nie ma. Starajmy się przewidywać kłopoty partnera. Zalicytowanie (D2) poprzedzone czwartym kolorem zdradza nadwyżkę. Gdyby karta S była słabsza 3 zostałoby zapowiedziane okrążenie wcześniej. Zakładając, że E odda wist atutowy w W będziemy rozgrywać tę partię następująco: A, AK, przebitka kara w dziadku, powrót do ręki kolejną przebitką, dociągnięcie atutów i wpustka karem. Gdyby E wziął musiałby już grać w któryś stary kolor. Pozostałaby więc szansa zaimpasowania.


6

K653
D752
W953
6
A74 9
98 AK103
742 AD8
KD842 AW1097
DW1082
W64
K106
53
W N E S

1

4

5

3

pas

pas

1

4

4

6

1

pas

pas

pas…

W N E S

2¹

5

3

pas

1

4

6

1

pas

pas…

Pudrowanie noska

¹ nie forsujące, ale im mniej tym lepszy kolor (jeśli 6 pkt to KDWxx)

Zamiast kontrować lepiej się objaśnić (D1). 4 w diagramie pierwszym po odzywce partnera 4 oznaczającej kartę nieminimalną to już pudrowanie noska. Z kolei w D2 E potrzebuje informacji o wartościach W, który może mieć mniej niż ma. Rozgrywka, wobec braku 9, polega na odebraniu atutów, wyeliminowaniu pików i puszczeniu innej newki (9) w koło. Weźmie S i skapituluje.


7

5
K4
87653
97654
DW109 K87632
D1087 W953
D94 W10
102 A
A4
A62
AK2
KDW83
W N E S

pas

2

pas

pas

pas…

1

pas

3

4

 

1

pas

pas

pas

 

1

ktr

ktr

3

5

 

W N E S

pas

3

pas

pas…

1

pas

4

 

1

pas

pas

 

1

ktr

ktr

5

 

W N E S

pas

2/3/4

pas…

1

pas

 

1/2

pas

 

1

ktr

3?

 

Skoczyć do oczu czy wystarczy do gardła?

ALGORYTM POMOŻE BLOKOWAĆ

W tych założeniach wystarczy doskoczyć do gardła. Agresja to jednak strategia miecza obosiecznego. Tą skakankę reguluje metoda, która nazywa się zasadą ilości atutów weryfikowana założeniami. Agresywna obecność przeciwników w licytacji nie pozwoli spokojnie pogadać o tym co najlepsze dla NS. 3 wymaga zastania u N albo drugiego zatrzymania w pikach albo asa trefl. Zarówno 3 jak i 5 zostaną zrealizowane tylko wówczas, gdy N dostawi coś wartościowego. Jak widać drugi K wystarczy.  A jak zdobyć tu maksa i wziąć 12 lew? Proszę o odpowiedzi w komentarzach.


8

KDW974
4
KW3
1098
8 A103
K109875 ADW2
AD4 652
W63 AKD
652
63
10987
7542
W N E S
1

pas

5

1/2

pas

pas

ktr

4

6

pas/3

pas

pas…

W N E S
1

5

1/2

pas

4

6

pas

pas…

W N E S
2

pas

1/2

pas

ktr

4

pas/3

pas…

Dyska ratunku

Po otwarciu W 1 E już nie odpuści i para EW szybko wyląduje w szlemiku. Ze względu na założenia karta W bliższa jest otwarciu 1 niż multi 2 czy 2 bo może się skończyć jak w diagramie 3. Jeszcze bardziej interesuje nas rozgrywka i nie ważne czy gramy 4 czy 6 (maksy) musimy się postarać wziąć jak najwięcej lew. K traktujemy asem, ściągamy kiery, przebijamy piczka, eliminujemy trefle, gramy dyskę pik i widząc małe od S puszczamy. N może nam tylko pogratulować. Gwoli ścisłości to nie ostatnia dyska ratunku, bo gdyby S znalazł w swojej karcie waleta to ostatnią szansą byłby stojący impas K.


9

AD753
KW2
6
AD74
108 94
10987654
1093 KDW872
6 KW1082
KW62
AD3
A54
953
W N E S

pas

pas

pas

1

3³

4

6

2¹

pas

pas

pas…

3²

4³

5

 

Przestrzeń do życia potrzebna od zaraz

¹ młode 5-5

² co najmniej INWIT z fitem (pas słaby lub wciągający zamiast kontry negatywnej, kontra  to punkty i chęć kontrowania przeciwnika, 3 wskazywałoby konstruktywne 5+ kierów, a 3 też 5+ kierów ale nie forsujące)

³ CUE-BID

Jak ważna jest przestrzeń do oddychania, życia, a nawet do licytowania ilustruje to właśnie rozdanie. Z drugiej zaś strony dużo lepiej się rozgrywa w sytuacji, gdy wiadomo co nieco o rozkładach. Powtarzamy te manewry rozgrywkowe jak mantrę. Ściągamy atuty, czyścimy czerwone i gramy małego trefla do 9. Przy piłce utrzyma się E, ale będzie musiał strzelić sobie do własnej bramki.


10

2
AW6
AD97
KD1086
D1087 AKW96
109853 K2
52 W864
95 32
543
D74
K103
AW1074
W N E S

pas

2

pas

ktr

3¹

5

1

pas

pas

 

pas

2

4

 

W N E S

pas

2

pas

pas…

ktr

ktr

4

 

1

pas

pas

pas

 

pas

2

3¹

5

 

W N E S

3

pas

ktr

5

1

pas

pas…

pas

4

 

W N E S

3

pas…

4

 

1

pas

 

pas

5

 

Newka w blasku neonów

WZNOWIENIE

Trudne rozdanie robi się – o ironio – dopiero wtedy, gdy W z opóźnieniem podniesie piki (D1 i D2). Zalicytowanie 3 po 2 jest zbyt słabe (tylko zachęca) i partner raczej spasuje mając co prawda 10 pkt, ale niezbyt urodziwą kartę. Oceni ją negatywnie. Dwa razy atuty, dwie przebitki pików i kara rozgrywamy w następujący sposób: A (do niego wyrzucamy 10), K i jeśli W dołoży to impasujemy 9, a jeśli W nie doda do koloru to gramy D i 9 wpuszczamy E. Znów 9 zagrała w tej ba-talii pierwsze skrzypce. Tak musielibyśmy zagrać gdybyśmy mieli trochę słabsze kiery: ADx-xxx. Obecność W diametralnie poprawia sytuację.


11

94
A863
97542
AD
KD106 87532
K5 2
AD8 W10
K876 109532
AW
DW10974
K63
W4
W N E S

ktr

pas…

2¹

 

pas

 

1

3/4

 

W N E S

1

2¹/3?

 

1

 

Mówią po bez atu nie ma trzech no to 4

¹ nadwyżkowe z fitem

Po kontrze W będzie znacznie łatwiej. Po wejściu 1 ciężko będzie zalicytować końcówkę. Niezależnie od wysokości trzeba się będzie też wykazać na rozgrywce. K zabijemy, zaimpasujemy K, wrócimy do ręki kierem, zaimpasujemy K, zgramy A i dopiero teraz odejdziemy pikiem. W może już tylko wyjąć karty z następnego pudełka.


12

10
532
W9643
D753
K87532 ADW96
97 W4
752 A8
AW6 K1042
4
AKD1086
KD102
98
W N E S
2¹

4

pas

pas…

 

3

 

W N E S
2 pas 4 pas/5?

Piki dzierżą władzę

Wist AK i K. Bijemy, atutujemy i zapuszczamy karem. S albo wyimpasuje swojemu partnerowi damę albo wypruje w podwójny renons. Wsio rawno. Na przemoc nie ma rady.


13

AK1084
62
KW4
DW9
973 D5
10943 AKW875
AD2 97
AK10 863
W62
D
108653
7542
W N E S

4

1

pas

2

pas

pas

pas/4?

Bezradny radny

Załóżmy, że jednak zdechnie na 4. AK i ósemka, którą przebijemy, pociągniemy atuty i dwa topy treflowe by 10 wpuścić N, który rozłoży ręce i złoży karty.


14

D102
AK73
K96
W52
KW9763 A854
D92 W106
AD W102
74 AK3
854
87543
D10986
W N E S

1

4

ktr

pas…

1

2

 

pas

2¹

 

W N E S

1

4

pas

pas…

1

2

 

pas

pas

 

Współpraca ze skrzydłami

AK i blotka. Gramy górą atuty, eliminujemy trefle i wpuszczamy atutem gracza N. Bierze i bieży do nas z brakującą lufką.


15

D7
K102
A653
DW65
AK109863 W542
W84 9653
W D1098
92 8
AD7
K742
AK10743
W N E S

3

pas

ktr

6

4

pas…6?

1

5

 

W N E S

4

pas

ktr

pas

5

pas…6?

1

6

 

Trefny czy truflowy ten szlemiczek?

Dla potrzeb analizy kończymy aukcję na tym tref(l)nym szlemiku. Do znudzenia: wist A lejemy, atutujemy, zgrywamy boczne kiery, dwa topy karowe (jeśli się dzielą to już wygraliśmy) i wypadku podziału 1-4 z singletonem u posiadającego K gramy przegrywająca na przegrywającą czyli D, do której wyrzucamy karo. Bierze W i klnie pod nosem bo nienawidzi łazić w podwójny renons.