KARO2 TUR6 manewry rozgrywkowe (3)
Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.
Tematyka: manewry rozgrywkowe
PREZENTACJA WYNIKÓW: BRIDGE BASE ONLINE II TOURNAMENT CALCULATOR
Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.
1 |
ADW9643 | ||||
2 | |||||
65 | |||||
732 | |||||
52 | 8 | ||||
D97 | KW108 | ||||
AW102 | KD987 | ||||
KD84 | W109 | ||||
K107 | |||||
A6543 | |||||
43 | |||||
A65 |
W | N | E | S |
–
pas… |
3
|
pas
|
4
|
Jednoślad
Wyrabianie bocznego koloru dzięki komunikacji atutami
Komunikację wobec wysadzenia z siodła A, po zdjęciu dwóch kar i zagraniu w trefle, zapewniają atuty, którymi są trzy dojścia do dziadka (jeśli się dzielą 2-1 lub 3-0 z 8 w impasie; 2-1 to 78% i 3-0 u W to 11% z 22%), a to łącznie z A pozwala na wyrobienie jednego kiera, jeśli dzielą się 4-3, na co jest 62% szansa. Zresztą innej nie ma.
2 |
KW10 | ||||
A5 | |||||
KD75 | |||||
9643 | |||||
A972 | 6543 | ||||
D10863 | W972 | ||||
8 | W942 | ||||
KW5 | 2 | ||||
D8 | |||||
K4 | |||||
A1063 | |||||
AD1087 |
W | N | E | S |
–
1 pas/4 |
–
ktr¹ 3/ktr |
pas
3² pas… |
1
pas
|
Przytomność umysłu
Liczenie i rozgrywka pojedynczego koloru oraz tempo
¹ KONTRA NEGATYWNA, ² BLOK
Wist kierowy bijemy K i najpierw sprawdzamy ile lew dają kara. Gramy KD bo tylko w ten sposób wyhaczymy walendziaka. Z czterema diamentami w saku potrzebujemy jeszcze jedynie dwóch lew, które czekają do odgruzowania w pikach. Bez interwencji kierami także polecamy tę linię rozgrywki. Minimalizm na impy i maksymalizm na maksy.
3 |
|||||
D8765 | |||||
AD632 | |||||
632 | |||||
106542 | A9873 | ||||
W109 | |||||
9 | KW1087 | ||||
KW98 | D107 | ||||
KDW | |||||
AK432 | |||||
54 | |||||
A54 |
W | N | E | S |
–
pas pas |
–
4 5 |
–
4(?!) pas… |
1
ktr
|
W | N | E | S |
–
pas |
–
4 |
–
pas… |
1
|
Neutralizacja słabości
Przegrywająca na przegrywającą i zrzucenie przegrywających na karty wygrywające
¹ może być dwuznaczne; CUE-BID lub ewentualnie naturalne
9 wygląda raczej na singla, szczególnie po licytacji z pierwszego diagramu. E musi mieć kawał układu. Cieszymy się z braku wistu treflowego, bo możemy zastosować manewr przegrywająca na przegrywającą w sposób, który pozwala na wyrobienie kolejnych kart. Po zabiciu A i ściągnięciu atutów lądujemy w ręce i gramy K, na którego wyrzucamy trefla.
4 |
W972 | ||||
32 | |||||
1086 | |||||
DW109 | |||||
8 | 6543 | ||||
W9654 | AK | ||||
AK42 | DW3 | ||||
765 | AK43 | ||||
AKD10 | |||||
D1087 | |||||
975 | |||||
82 |
W | N | E | S |
pas
2 2¹ 3 |
pas
pas pas pas |
1
2 3 4 |
pas
pas pas pas… |
W | N | E | S |
pas
2 2¹ |
pas
pas pas |
1
2 3 |
pas
pas pas… |
Zaakceptować swoje położenie
Ochrona przed skrótem czyli gra na wykrótkę
¹ INWIT
Inwit to akurat kiepskie rozwiązanie z singletonem, ale na inwit 3 też nas nie stać z powodu słabych i za krótkich kierów. Na 3 jest tylko 8 lew, a 4 pomimo niekorzystnego wistu na skrót (AK) i podziału atutów (4-2) da się zrealizować. Jeśli zaakceptujemy warunki postawione przez obrońcę S to wygramy na tzw. wykrótkę od długości. Dochodząc bokami przebijemy wszystkie piki biorąc 5 atutowych, trzy kara i dwa trefle.
5 |
ADW | ||||
A2 | |||||
K7642 | |||||
W32 | |||||
K98765 | 10 | ||||
96543 | KD197 | ||||
85 | AD10 | ||||
98654 | |||||
432 | |||||
W8 | |||||
W93 | |||||
AKD107 |
W | N | E | S |
–
pas… |
1
|
ktr¹
|
3
|
Czerwoni kontra zieloni
Zwykły impas
¹ KONTRA (4M-5m)
Wdanie się w bijatykę licytacyjną z przeciwnikami skończy się niespodziewaną porażką i utratą 50% zdrowia skoro zamiast 600 wzięlibyśmy 300 za obłożenie 4x bez 2-ch. Postulat szybkości i kamuflażu sprawi, że nasz partner otrzyma proste zadanie do wykonania. Po ataku w K wygra w cuglach na stojącym K. Komunikację zapewnią mu nasze zacne trefelki.
6 |
109 | ||||
A8976 | |||||
KD109 | |||||
A95 | |||||
DW | AK872 | ||||
432 | K | ||||
87652 | A43 | ||||
632 | W1087 | ||||
6543 | |||||
DW1095 | |||||
W | |||||
KD4 |
W | N | E | S |
–
pas pas pas… |
–
ktr 3
|
1
2 pas
|
pas
2¹ 4
|
Wojski grał jeszcze, a echo dawno już wygrało
Wyliczenie
¹ pozycja swobodna czyli coś w karcie (gdyby E spasował należałoby zalicytować 3, gdyż 2 na wymuszonej oznaczałoby kartę nieco słabszą)
Echa licytacji to pierwsza linijka planu rozgrywki. Po odpadnięciu DW u W reszty można się już spodziewać u E, zatem kiery gramy górą w nadziei na singlowego króla atu. W mając K albo zalicytowałby podtrzymujące 1 w pierwszym okrążeniu albo pojawiłby się w drugim kółku przepychając się na 2.
7 |
K98 | ||||
K754 | |||||
1093 | |||||
AK5 | |||||
AD753 | W96 | ||||
632 | ADW10 | ||||
AK7 | W654 | ||||
32 | DW | ||||
42 | |||||
98 | |||||
D82 | |||||
1098764 |
W | N | E | S |
–
1 pas² 4 |
–
ktr pas pas… |
–
rktr¹ 2³
|
pas
2 pas
|
Orientacja w terenie
Impasowanie, tempo
¹ REKONTRA od 10 pkt bez fitu lub od 12 pkt z fitem
² normalne otwarcie 12-14 pkt lub układowe, ale silniejsze (ze słabym otwarciem układowym uciekamy z rekontry w pierwszym okrążeniu)
³ z fitem od 12 pkt
Po ściągnięciu AK obrona podgrywa W grając 9. Bijemy asem i rozpoczynamy od impasu kierowego, który trzeba będzie wykonać jeszcze dwukrotnie (kontra N wskazuje na obecność czterech kierów w jego ręce), i gdy ten się powiedzie impasujemy K łącząc w ten sposób szanse i możliwości komunikacyjne. N weźmie i ponowi atak karowy. Impasem kier do stołu, dokończenie atutowania w ręce, ostatni impas K i na A zrzutka przegrywającego kara. Wygraliśmy ten bieg na orientację bo byliśmy szybsi o jedno tempo od przeciwników.
8 |
KW8 | ||||
D1087 | |||||
DW1052 | |||||
7 | |||||
AD32 | 75 | ||||
AW64 | 532 | ||||
AK3 | 87 | ||||
65 | AKD432 | ||||
10964 | |||||
K9 | |||||
964 | |||||
W1098 |
W | N | E | S |
1
3 |
1
pas… |
2¹
|
pas
|
Chytrość czy bezmyślność?
PRZEPUSZCZENIE w celu zachowania komunikacji
¹ INWIT do 3
Każdy ma jakieś wady. Grając na impy nie musimy brać wszystkiego, co tylko się da. Można zminimalizować ryzyko. Grając pierwszego trefla dołem gwarantujemy sobie sukces w przypadku podziału 4-1, dokładając tym samym ekstra 28% do szansy 68% (3-2).
9 |
A4 | ||||
DW109 | |||||
654 | |||||
AK75 | |||||
65 | KDW10987 | ||||
62 | 543 | ||||
W1092 | D3 | ||||
DW1098 | 6 | ||||
32 | |||||
AK87 | |||||
AK87 | |||||
432 |
W | N | E | S |
–
rktr² pas |
1
pas 4 |
2¹
2 pas… |
ktr
ktr
|
W | N | E | S |
–
rktr² pas… |
1
2
|
2¹
2
|
ktr
4
|
W | N | E | S |
–
pas |
1
4 |
3
pas… |
ktr
|
Uwaga na czerwone światło!
Atuty wszystkich maści łączcie się
¹ MULTI (ostrożnie ze względu na założenia) i ² rekontra do koloru (nowsza koncepcja zastępująca stare 2 do koloru partnera, co pozwala na naturalne zgłoszenie kierów i pików 2 i 2, pas nadal przyrzeka długie kara 6+)
W cokolwiek by nie grać w interesie NS będzie natychmiastowe atutowanie. 3x może sporo kosztować, a mianowicie 800 czyli dwukrotnie więcej niż za partię NS (normalna wypłata 420 za pracę na kontrakcie 4). Po takim bloku w rozdaniu nic się raczej nie dzieli równo, a zatem można rozważyć spasowanie na kontrę partnera z ręką N i przyjąć nadprogramową wypłatę, choćby 500 (trzynastka). Złączenie atutów przyniesie parze NS lewę więcej, a zatem zainkasują 800 (czternastkę).
10 |
KDW543 | ||||
7 | |||||
D1095 | |||||
K7 | |||||
2 | A6 | ||||
AKD632 | W109 | ||||
KW64 | A32 | ||||
AD | W5432 | ||||
10987 | |||||
854 | |||||
87 | |||||
10986 |
W | N | E | S |
–
1 3² 4 6 |
–
1 pas pas pas… |
pas
2¹ 4 5
|
pas
pas pas pas
|
W | N | E | S |
–
1 4² 4 6 |
–
1 pas pas pas… |
pas
2¹ 4³ 5
|
pas
pas pas pas
|
Integracja szans
Impas, podział i wyrabianie forty
¹ INWIT do 3, ² od 18 pkt i 5+ kierów, ³ CUE-BID
Impas K daje 50%, podziały trefli 3-3 = 36% i 4-2 = 48% oraz jeszcze w zapasie impas karo to łącznie ogromne szanse na końcowy sukces.
11 |
4 | ||||
A652 | |||||
W5432 | |||||
AD9 | |||||
DW1098 | 765 | ||||
D93 | 1087 | ||||
A97 | K8 | ||||
W4 | 108763 | ||||
AK32 | |||||
KW4 | |||||
D106 | |||||
K52 |
W | N | E | S |
–
pas pas |
–
2 3 |
–
pas pas… |
1
2
|
Uprzejmość zwana przepuszczaniem
Przepuszczenie i jeszcze raz przepuszczenie
Jeżeli W ma przy długości pikowej (groźne są 5-3 i 6-2) AK to wygramy tylko wtedy gdy kiery są 3-3 z damą w impasie. Większą szansą wydaje się być jednak zastanie rozdzielonych figur karowych. Ale jeśli tak jest to musimy przepuścić pika, w dodatku dwukrotnie i zabić dopiero trzecią rundę. Dlaczego? Odpowiedzi jak zwykle proszę umieszczać w komentarzach.
12 |
106 | ||||
K92 | |||||
W632 | |||||
8762 | |||||
K54 | D92 | ||||
AD54 | 63 | ||||
1098 | AKD | ||||
DW | K9543 | ||||
AW873 | |||||
W1087 | |||||
54 | |||||
A10 |
W | N | E | S |
1
2 |
pas
pas |
2
3 |
pas
pas… |
W | N | E | S |
1
3 |
pas
pas… |
2
|
pas
|
Telefon z nieba
Ochrona przed dwukrotnym podegraniem, liczenie
Pierwszy diagram ilustruje licytację w oparciu o częściową preferencję zgłaszania starszych czwórek stąd zgłoszenie kierów. W drugim wiadomo natomiast, że E nie ma starszej czwórki.
S (D1) ma do wyboru nawinąć się wistując aktywnie w piki lub wyjść pasywnie W. Jako rozgrywający liczymy swoje pewne lewy: 4 (kier i trzy kara) i potencjalne: 3-4 treflowe, 0-1 karowa, 1 pikowa i 0-1 kierowa. Trzeba założyć, że K nie stoi, ale może jest krótki. Pierwszą przepuszczamy i bijemy kontynuację po czym gramy trefle. S bije i znów idzie namolnie w te kiery. Puszczamy i sypią się nagrody w postaci spadających K i 10, co oznacza, że już wygraliśmy.
N (D2) może dostać tzw. telefon z nieba i zawistować na partnera 10, który z pewnością ma więcej punktów i długie piki. Rozgrywający, aby zablokować podegranie D w drugim okrążeniu musi ją czujnie wstawić już w pierwszym ruchu, przetnie w ten sposób komunikację obrońcom. I chyba też musi mieć kontakt z siłami pozaziemskimi. Po pierwszym karowym (D2) rozgrywający zabierze się za trefle. S zabije i podegra kiery i batalia toczyć się będzie mniej więcej według opisanego wyżej scenariusza.
13 |
DW9 | ||||
AK987 | |||||
D109 | |||||
D10 | |||||
42 | AK1087653 | ||||
654 | D32 | ||||
A432 | 5 | ||||
A432 | 5 | ||||
W10 | |||||
KW876 | |||||
KW9876 |
W | N | E | S |
–
pas |
1
5 |
4
pas… |
4¹
|
W | N | E | S |
– | 1 | 4 | ? |
Wy-imaginowanie vs wy-rachowanie
Wyciąganie wniosków
Pytanie za sto punktów co znaczy 4. Wydaje się, że większy pożytek przyniesie wykorzystanie tej odzywki w takiej sekwencji do pokazania układu na młodszych. Przyjmując to rozwiązanie musimy zrezygnować z Blackwood’a. Coś kosztem czegoś. 4 to samograj, a 5 są zawsze bez jednej to wobec tego załóżmy, że gramy 5 po W. Jeśli górę wezmą gorące emocje miast zimnego wy-rachowania i N zagra trzeciego kiera do wyimaginowanej przebitki to grę wypuści. Jeśli jednak na chłodno odpowie sobie na pytanie ile E ma pików to nie ułatwi zadania E, choć bystry E i tak będzie mógł wymyślić, dlaczego to N nie dał przebić kiera swojemu partnerowi. Przypomina to trochę grę Papier, kamień, nożyce.
14 |
K103 | ||||
64 | |||||
AW8 | |||||
KD543 | |||||
2 | A5 | ||||
W1032 | AKD98 | ||||
964 | D10532 | ||||
W10876 | 9 | ||||
DW98764 | |||||
75 | |||||
K7 | |||||
A2 |
W | N | E | S |
–
3 pas… |
–
ktr¹
|
1
4
|
1
4
|
W | N | E | S |
–
pas |
–
4 |
1
pas… |
3
|
Rozpoznanie i przecięcie łączności
Manewr dentysty lub nożycowy
Po pierwszym treflowym jest tzw. krótki kaszel, gdyż rozgrywającego kładzie się na łopatki dosyć szybko. Wistując w W obrońca oferuje walkę, którą rozgrywający może wygrać jeśli przetnie komunikację obrońcom, a może to zrobić grając trzykrotnie kara i wyrzucając na W kiera. Ale po kolei; zanim do tej operacji dojdzie, E, wiedząc z wistu kto ma 10, przejmie W i zagra 9, która z pewnością będzie singlowa. Niby mieści się D u W, ale E na to zagranie musi mieć układ co najmniej 5-5 lub 6-4 a to z kolei zwiększa szansę zastania D u E.
15 |
W542 | ||||
K107 | |||||
A6 | |||||
K964 | |||||
AK73 | D986 | ||||
D65 | W8 | ||||
W93 | D872 | ||||
W107 | 532 | ||||
10 | |||||
A9432 | |||||
K1054 | |||||
AD8 |
W | N | E | S |
– ktr pas… |
–
2¹
|
– pas
|
1
4
|
Bez frajerwerków
¹ INWIT
Gładkie 11 lew bez specjalnych motywów. Gramy dwa razy atu, cztery razy trefle i trzy razy kara kończąc w stole przebitką.