Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Analiza / KARO2 TUR6 manewry rozgrywkowe (3)

KARO2 TUR6 manewry rozgrywkowe (3)

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

Tematyka: manewry rozgrywkowe

 

PREZENTACJA WYNIKÓW: BRIDGE BASE ONLINE II TOURNAMENT CALCULATOR

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.

1

ADW9643
2
65
732
52 8
D97 KW108
AW102 KD987
KD84 W109
K107
A6543
43
A65
W N E S

pas…

3

 

pas

 

4

 

Jednoślad

Wyrabianie bocznego koloru dzięki komunikacji atutami

Komunikację wobec wysadzenia z siodła A, po zdjęciu dwóch kar i zagraniu w trefle, zapewniają atuty, którymi są trzy dojścia do dziadka (jeśli się dzielą 2-1 lub 3-0 z 8 w impasie; 2-1 to 78% i 3-0 u W to 11% z 22%), a to łącznie z A pozwala na wyrobienie jednego kiera, jeśli dzielą się 4-3, na co jest 62% szansa. Zresztą innej nie ma.


2

KW10
A5
KD75
9643
A972 6543
D10863 W972
8 W942
KW5 2
D8
K4
A1063
AD1087
W N E S

1

pas/4

ktr¹

3/ktr

pas

3²

pas…

1

pas

 

Przytomność umysłu

Liczenie i rozgrywka pojedynczego koloru oraz tempo

¹ KONTRA NEGATYWNA, ² BLOK

Wist kierowy bijemy K i najpierw sprawdzamy ile lew dają kara. Gramy KD bo tylko w ten sposób wyhaczymy walendziaka. Z czterema diamentami w saku potrzebujemy jeszcze jedynie dwóch lew, które czekają do odgruzowania w pikach. Bez interwencji kierami także polecamy tę linię rozgrywki. Minimalizm na impy i maksymalizm na maksy.


3

D8765
AD632
632
106542 A9873
W109
9 KW1087
KW98 D107
KDW
AK432
54
A54
W N E S

pas

pas

4

5

4(?!)

pas…

1

ktr

 

W N E S

pas

4

pas…

1

 

Neutralizacja słabości

Przegrywająca na przegrywającą i zrzucenie przegrywających na karty wygrywające

¹ może być dwuznaczne; CUE-BID lub ewentualnie naturalne

9 wygląda raczej na singla, szczególnie po licytacji z pierwszego diagramu. E musi mieć kawał układu. Cieszymy się z braku wistu treflowego, bo możemy zastosować manewr przegrywająca na przegrywającą w sposób, który pozwala na wyrobienie kolejnych kart. Po zabiciu A i ściągnięciu atutów lądujemy w ręce i gramy K, na którego wyrzucamy trefla.


4

W972
32
1086
DW109
8 6543
W9654 AK
AK42 DW3
765 AK43
AKD10
D1087
975
82
W N E S
pas

2

2¹

3

pas

pas

pas

pas

1

2

3

4

pas

pas

pas

pas…

W N E S
pas

2

2¹

pas

pas

pas

1

2

3

pas

pas

pas…

Zaakceptować swoje położenie

Ochrona przed skrótem czyli gra na wykrótkę

¹ INWIT

Inwit to akurat kiepskie rozwiązanie z singletonem, ale na inwit 3 też nas nie stać z powodu słabych i za krótkich kierów. Na 3 jest tylko 8 lew, a 4 pomimo niekorzystnego wistu na skrót (AK) i podziału atutów (4-2) da się zrealizować. Jeśli zaakceptujemy warunki postawione przez obrońcę S to wygramy na tzw. wykrótkę od długości. Dochodząc bokami przebijemy wszystkie piki biorąc 5 atutowych, trzy kara i dwa trefle.


5

ADW
A2
K7642
W32
K98765 10
96543 KD197
85 AD10
98654
432
W8
W93
AKD107
W N E S

pas…

1

 

ktr¹

 

3

 

Czerwoni kontra zieloni

Zwykły impas

¹ KONTRA (4M-5m)

Wdanie się w bijatykę licytacyjną z przeciwnikami skończy się niespodziewaną porażką i utratą 50% zdrowia skoro zamiast 600 wzięlibyśmy 300 za obłożenie 4x bez 2-ch. Postulat szybkości i kamuflażu sprawi, że nasz partner otrzyma proste zadanie do wykonania. Po ataku w K wygra w cuglach na stojącym K. Komunikację zapewnią mu nasze zacne trefelki.


6

109
A8976
KD109
A95
DW AK872
432 K
87652 A43
632 W1087
6543
DW1095
W
KD4
W N E S

pas

pas

pas…

ktr

3

 

1

2

pas

 

pas

2¹

4

 

Wojski grał jeszcze, a echo dawno już wygrało

Wyliczenie

¹ pozycja swobodna czyli coś w karcie (gdyby E spasował należałoby zalicytować 3, gdyż 2 na wymuszonej oznaczałoby kartę nieco słabszą)

Echa licytacji to pierwsza linijka planu rozgrywki. Po odpadnięciu DW u W reszty można się już spodziewać u E, zatem kiery gramy górą w nadziei na singlowego króla atu. W mając K albo zalicytowałby podtrzymujące 1 w pierwszym okrążeniu albo pojawiłby się w drugim kółku przepychając się na 2.


7

K98
K754
1093
AK5
AD753 W96
632 ADW10
AK7 W654
32 DW
42
98
D82
1098764
W N E S

1

pas²

4

ktr

pas

pas…

rktr¹

2³

 

pas

2

pas

 

Orientacja w terenie

Impasowanie, tempo

¹ REKONTRA od 10 pkt bez fitu lub od 12 pkt z fitem

² normalne otwarcie 12-14 pkt lub układowe, ale silniejsze (ze słabym otwarciem układowym uciekamy z rekontry w pierwszym okrążeniu)

³ z fitem od 12 pkt

Po ściągnięciu AK obrona podgrywa W grając 9. Bijemy asem i rozpoczynamy od impasu kierowego, który trzeba będzie wykonać jeszcze dwukrotnie (kontra N wskazuje na obecność czterech kierów w jego ręce), i gdy ten się powiedzie impasujemy K łącząc w ten sposób szanse i możliwości komunikacyjne. N weźmie i ponowi atak karowy. Impasem kier do stołu, dokończenie atutowania w ręce, ostatni impas K i na A zrzutka przegrywającego kara. Wygraliśmy ten bieg na orientację bo byliśmy szybsi o jedno tempo od przeciwników.


8

KW8
D1087
DW1052
7
AD32 75
AW64 532
AK3 87
65 AKD432
10964
K9
964
W1098
W N E S
1

3

1

pas…

2¹

 

pas

 

Chytrość czy bezmyślność?

PRZEPUSZCZENIE w celu zachowania komunikacji

¹ INWIT do 3

Każdy ma jakieś wady. Grając na impy nie musimy brać wszystkiego, co tylko się da. Można zminimalizować ryzyko. Grając pierwszego trefla dołem gwarantujemy sobie sukces w przypadku podziału 4-1, dokładając tym samym ekstra 28% do szansy 68% (3-2).


9

A4
DW109
654
AK75
65 KDW10987
62 543
W1092 D3
DW1098 6
32
AK87
AK87
432
W N E S

rktr²

pas

1

pas

4

2¹

2

pas…

ktr

ktr

 

W N E S

rktr²

pas…

1

2

 

2¹

2

 

ktr

4

 

W N E S

pas

1

4

3

pas…

ktr

 

Uwaga na czerwone światło!

Atuty wszystkich maści łączcie się

¹ MULTI (ostrożnie ze względu na założenia) i ² rekontra do koloru (nowsza koncepcja zastępująca stare 2 do koloru partnera, co pozwala na naturalne zgłoszenie kierów i pików 2 i 2, pas nadal przyrzeka długie kara 6+)

W cokolwiek by nie grać w interesie NS będzie natychmiastowe atutowanie. 3x może sporo kosztować, a mianowicie 800 czyli dwukrotnie więcej niż za partię NS (normalna wypłata 420 za pracę na kontrakcie 4). Po takim bloku w rozdaniu nic się raczej nie dzieli równo, a zatem można rozważyć spasowanie na kontrę partnera z ręką N i przyjąć nadprogramową wypłatę, choćby 500 (trzynastka). Złączenie atutów przyniesie parze NS lewę więcej, a zatem zainkasują 800 (czternastkę).


10

KDW543
7
D1095
K7
2 A6
AKD632 W109
KW64 A32
AD W5432
10987
854
87
10986
W N E S

1

3²

4

6

1

pas

pas

pas…

pas

2¹

4

5

 

pas

pas

pas

pas

 

W N E S

1

4²

4

6

1

pas

pas

pas…

pas

2¹

4³

5

 

pas

pas

pas

pas

 

Integracja szans

Impas, podział i wyrabianie forty

¹ INWIT do 3,  ² od 18 pkt i 5+ kierów, ³ CUE-BID

Impas K daje 50%, podziały trefli 3-3 = 36% i 4-2 = 48% oraz jeszcze w zapasie impas karo to łącznie ogromne szanse na końcowy sukces.


11

4
A652
W5432
AD9
DW1098 765
D93 1087
A97 K8
W4 108763
AK32
KW4
D106
K52
W N E S

pas

pas

2

3

pas

pas…

1

2

 

Uprzejmość zwana przepuszczaniem

Przepuszczenie i jeszcze raz przepuszczenie

Jeżeli W ma przy długości pikowej (groźne są 5-3 i 6-2) AK to wygramy tylko wtedy gdy kiery są 3-3 z damą w impasie. Większą szansą wydaje się być jednak zastanie rozdzielonych figur karowych. Ale jeśli tak jest to musimy przepuścić pika, w dodatku dwukrotnie i zabić dopiero trzecią rundę. Dlaczego? Odpowiedzi jak zwykle proszę umieszczać w komentarzach.


12

106
K92
W632
8762
K54 D92
AD54 63
1098 AKD
DW K9543
AW873
W1087
54
A10
W N E S
1

2

pas

pas

2

3

pas

pas…

W N E S
1

3

pas

pas…

2

 

pas

 

Telefon z nieba

Ochrona przed dwukrotnym podegraniem, liczenie

Pierwszy diagram ilustruje licytację w oparciu o częściową preferencję zgłaszania starszych czwórek stąd zgłoszenie kierów. W drugim wiadomo natomiast, że E nie ma starszej czwórki.

S (D1) ma do wyboru nawinąć się wistując aktywnie w piki lub wyjść pasywnie W. Jako rozgrywający liczymy swoje pewne lewy: 4 (kier i trzy kara) i potencjalne: 3-4 treflowe, 0-1 karowa, 1 pikowa i 0-1 kierowa. Trzeba założyć, że K nie stoi, ale może jest krótki. Pierwszą przepuszczamy i bijemy kontynuację po czym gramy trefle. S bije i znów idzie namolnie w te kiery. Puszczamy i sypią się nagrody w postaci spadających K i 10, co oznacza, że już wygraliśmy.

N (D2) może dostać tzw. telefon z nieba i zawistować na partnera 10, który z pewnością ma więcej punktów i długie piki. Rozgrywający, aby zablokować podegranie D w drugim okrążeniu musi ją czujnie wstawić już w pierwszym ruchu, przetnie w ten sposób komunikację obrońcom. I chyba też musi mieć kontakt z siłami pozaziemskimi. Po pierwszym karowym (D2) rozgrywający zabierze się za trefle. S zabije i podegra kiery i batalia toczyć się będzie mniej więcej według opisanego wyżej scenariusza.


13

DW9
AK987
D109
D10
42 AK1087653
654 D32
A432 5
A432 5
W10
KW876
KW9876
W N E S

pas

1

5

4

pas…

4¹

 

W N E S
1 4 ?

Wy-imaginowanie vs wy-rachowanie

Wyciąganie wniosków

Pytanie za sto punktów co znaczy 4. Wydaje się, że większy pożytek przyniesie wykorzystanie tej odzywki w takiej sekwencji do pokazania układu na młodszych. Przyjmując to rozwiązanie musimy zrezygnować z Blackwood’a. Coś kosztem czegoś. 4 to samograj, a 5 są zawsze bez jednej to wobec tego załóżmy, że gramy 5 po W. Jeśli górę wezmą gorące emocje miast zimnego wy-rachowania i N zagra trzeciego kiera do wyimaginowanej przebitki to grę wypuści. Jeśli jednak na chłodno odpowie sobie na pytanie ile E ma pików to nie ułatwi zadania E, choć bystry E i tak będzie mógł wymyślić, dlaczego to N nie dał przebić kiera swojemu partnerowi. Przypomina to trochę grę Papier, kamień, nożyce.


14

K103
64
AW8
KD543
2 A5
W1032 AKD98
964 D10532
W10876 9
DW98764
75
K7
A2
W N E S

3

pas…

ktr¹

 

1

4

 

1

4

 

W N E S

pas

4

1

pas…

3

 

Rozpoznanie i przecięcie łączności

Manewr dentysty lub nożycowy

Po pierwszym treflowym jest tzw. krótki kaszel, gdyż rozgrywającego kładzie się na łopatki dosyć szybko. Wistując w W obrońca oferuje walkę, którą rozgrywający może wygrać jeśli przetnie komunikację obrońcom, a może to zrobić grając trzykrotnie kara i wyrzucając na W kiera. Ale po kolei; zanim do tej operacji dojdzie, E, wiedząc z wistu kto ma 10, przejmie W i zagra 9, która z pewnością będzie singlowa. Niby mieści się D u W, ale E na to zagranie musi mieć układ co najmniej 5-5 lub 6-4 a to z kolei zwiększa szansę zastania D u E.


15

W542
K107
A6
K964
AK73 D986
D65 W8
W93 D872
W107 532
10
A9432
K1054
AD8
W N E S

ktr

pas…

2¹

 

pas

 

1

4

 

Bez frajerwerków

¹ INWIT

Gładkie 11 lew bez specjalnych motywów. Gramy dwa razy atu, cztery razy trefle i trzy razy kara kończąc w stole przebitką.