Po sforsowaniu trzecim i czwartym kolorem
Trzeci, a szczególnie czwarty kolor w licytacji jednostronnej pełni rolę jakby operacyjną. Od jakiegoś już czasu zarówno trzeci jak i czwarty kolor nazywane są z powyższych powodów konwencjami. Trzeci kolor nie musi być longerem, bo możemy zalicytować z wartości by wskazać stopera i wyrazić obawę o czwarty kolor. Trzeci kolor stosujemy zarówno do poszukiwania gry jak wskazania stopera w drodze do 3BA. Zalicytowanie czwartego koloru może także mieć dwojakie znaczenie. Zalicytowane przez otwierającego po trzecim kolorze odpowiadającego jest w pierwszym czytaniu pytaniem o zatrzymanie i najczęściej obiecuje pół-zatrzymanie typu Dx lub Wxx (może też to być 10xxx). Ale jeśli zalicytowany jest przez odpowiadającego może też przygotowywać odsprzedanie silniejszej karty; forsującej do końcówki, w tym z aspiracjami szlemikowymi.
środa 13.01.2021 g. 17.45 www.zoom.us i g. 18.45 www.bridgebase.com
Po sforsowaniu za pomocą trzeciego koloru
Zmierzamy do pierwszej przystani jaką jest 3
Trzeci kolor licytujemy z wartości lub długości, a longera unaturalnia dopiero powtórzenie trzeciego koloru. Czwarty kolor zalicytowany przez otwierającego po trzecim kolorze odpowiadającego przyrzeka pół-trzymanie.
| W | N | E | S |
| 1 2 |
pas
pas |
1 2 |
pas
pas |
| W | N | E | S |
| 1 2 |
pas
pas |
1 3 |
pas
pas |
| W | N | E | S |
| 1 2 |
pas
pas |
1 3 |
pas
pas |
¹ GF, stoper
² stoper lub longer
Kilka przykładowych rąk E:
![]() |
AK2 | |||
| AD103 | ||||
| 93 | ||||
| 5432 |
![]() |
AW942 | |||
| W7 | ||||
| 932 | ||||
| AD8 |
![]() |
AW32 | |||
| D3 | ||||
| 92 | ||||
| AD1082 |
Dużo miejsca
| W | N | E | S |
| 1 2 ? |
pas
pas
|
1 2
|
pas
pas
|
¹ stoper, piki nie mogą być długie bo E rozpocząłby licytację od pików
- 2
– przyrzeka zatrzymanie treflowe - 3
– czwarty kolor licytowany jako pytanie o pół-zatrzymanie z pół-rzymaniem typu Dx lub Wxx - 3
– sześciokart bez pół-trzymania treflowego - 3
– fit 3-kartowy bez pół-trzymania treflowego
| 106 | ![]() |
|||
| K6 | ||||
| AD10642 | ||||
| K108 |
| D6 | ![]() |
|||
| K6 | ||||
| AD1064 | ||||
| W82 |
| D62 | ![]() |
|||
| K6 | ||||
| ADW642 | ||||
| 108 |
| D6 | ![]() |
|||
| K64 | ||||
| ADW864 | ||||
| 108 |
Coraz mniej miejsca
| W | N | E | S |
| 1 2 ? |
pas
pas
|
1 3
|
pas
pas
|
- 3
– bez pół-trzymania kierowego - 3
– pół-trzymanie typu Dx lub Wxx i zarazem pytanie o pół-trzymanie u partnera, nie wyklucza fitu pikowego - 3
– fit 3-kartowy bez pół-trzymania w kierach - 3
– pełne zatrzymanie kierowe
| W | N | E | S |
| 1 2 ? |
pas
pas
|
1 3
|
pas
pas
|
- 3
– pół-trzymanie typu Dx lub Wxx i zarazem pytanie o pół-trzymanie u partnera, nie wyklucza fitu pikowego - 3
– brak pół-trzymania w karach i fitu pik - 3
– fit 3-kartowy bez pół-trzymania w karach - 3
– pełne zatrzymanie karowe
Mało miejsca
| W | N | E | S |
| 1 2 ? |
pas
pas
|
1 3
|
pas
pas
|
- 3
– możliwe pół-trzymanie w treflach, które się ujawni dopiero po zalicytowaniu przez W 3
w następnym okrążeniu (po 3
E) - 3
– fit 3-kartowy bez zatrzymania w treflach - 3
– pełne zatrzymanie treflowe, nic nie mówi o ficie w pikach
Kilka przykładowych licytacji:
| W | N | E | S |
| 1 2 2 |
pas
pas pas |
1 2 ? |
pas
pas
|
| D10 | ![]() |
AK5 | ||
| D6 | AW96 | |||
| AD10862 | W6 | |||
| K108 | 5432 |
| D10 | ![]() |
AK5 | ||
| D6 | AK962 | |||
| AD10862 | KW6 | |||
| K108 | 54 |
| D10 | ![]() |
AK5 | ||
| D6 | AK9642 | |||
| AD10862 | K6 | |||
| K108 | 54 |
Z kartą E z D1 powiemy finalne 3
. W diagramie drugim E uzgodni szlemikowo kara odzywką 3
. W trzecim 3
pokaże ładne kiery i rękę z aspiracjami.
| W | N | E | S |
| 1 2 3 |
pas
pas pas |
1 3 ? |
pas
pas
|
| D10 | ![]() |
W52 | ||
| D6 | AW96 | |||
| AD10862 | W6 | |||
| K108 | AD42 |
| D10 | ![]() |
5 | ||
| D6 | AK962 | |||
| AD10862 | W6 | |||
| K108 | AD754 |
| D10 | ![]() |
W5 | ||
| D6 | AK9642 | |||
| AD10862 | W6 | |||
| K108 | A43 |
¹ pół-zatrzymanie
Z kartą E z D1 powiemy 3
bo podobnie jak partner także mamy pół-zatrzymanie. W diagramie drugim unaturalnimy longera treflowego w ręce E. W trzecim zalicytujemy z dobytkiem E 4
.
Po sforsowaniu czwartym kolorem
Czwarty kolor zalicytowany przez odpowiadającego nie obiecuje pół-zatrzymania.
Licytacja E (jeśli stosujemy podwójnego mgr) nie jest czwartym kolorem
| W | N | E | S |
| 1 1 |
pas
pas |
1 2 |
pas
pas |
| W | N | E | S |
| 1 2 |
pas
pas |
1 2 |
pas
pas |
| W | N | E | S |
| 1 1 |
pas
pas |
1 3 |
pas
pas |
- Słaby magister oznaczający albo INWIT na pięciu kierach albo NEGATYWNY WYBÓR KOLORU czyli SIGN-OFF z dublem + w karach. Otwierający w sile podstawowego otwarcia licytuje automatyczne 2
. E pasuje z dublem+ w karach i słabą ręką lub licytuje inwitujące 2
(10-11 pkt). - Silny magister (można także stosować jako czwarty kolor) i W ma opisać rękę, co jest priorytetem, gdyż o zatrzymanie można jeszcze powtórnie zapytać poprzez 3
. - Ostatni diagram dzięki stosowaniu podwójnego magistra obiecuje naturalny GF w składzie 5-5.
Czystą postać użycia czwartego koloru (forsującego do końcówki) mamy zatem w poniższych sekwencjach:
| W | N | E | S |
| 1 2 |
pas
pas |
1 2 |
pas
pas |
| W | N | E | S |
| 1 2 |
pas
pas |
1 2 |
pas
pas |
| W | N | E | S |
| 1 2 |
pas
pas |
1 3 |
pas
pas |
| W | N | E | S |
| 1 2 |
pas
pas |
2 2 |
pas
pas |
| W | N | E | S |
| 1 2 |
pas
pas |
2 3 |
pas
pas |
¹ naturalne 10+ F1 (forsujące na jedno okrążenie), ² GF i zarazem pytanie o zatrzymanie w pierwszym czytaniu
Mamy przestrzeń
| W | N | E | S |
| 1 2 ? |
pas
pas
|
1 2
|
pas
pas
|
- 2
zatrzymanie pikowe - 3
5-5 i 12-14 pkt i możliwe zatrzymanie (priorytetem jest opisanie ręki jeśli partner może ponowić pytanie o zatrzymanie na wys. 3) - 3
6-4 na młodzieży i możliwe zatrzymanie, j/w - 3
1-3-5-4 opis ręki
Ilustracja:
| K5 | ![]() |
|||
| 96 | ||||
| AW976 | ||||
| KD83 |
| 5 | ![]() |
|||
| D6 | ||||
| AW976 | ||||
| KD832 |
| K5 | ![]() |
|||
| 6 | ||||
| AW9762 | ||||
| KD83 |
| 5 | ![]() |
|||
| D62 | ||||
| AW976 | ||||
| KD83 |
Przestrzeń się kurczy
| W | N | E | S |
| 1 2 ? |
pas
pas
|
1 3
|
pas
pas
|
- 3
5-5 i 12-14 pkt bez zatrzymania w treflach (priorytetem jest wskazanie zatrzymania do 3
) - 3
enigmatyczne, bez stopera treflowego - 3
fit bez zatrzymania w treflach - 3
stoper treflowy
Przykładowe ręce:
| 5 | ![]() |
|||
| AD962 | ||||
| ADW62 | ||||
| 83 |
| K5 | ![]() |
|||
| AD962 | ||||
| AW76 | ||||
| 32 |
| K53 | ![]() |
|||
| AD962 | ||||
| AW96 | ||||
| 3 |
| 5 | ![]() |
|||
| AD962 | ||||
| AW96 | ||||
| K82 |
WARSZTATY NA BBO (4) analiza rozdań
Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z analizą rozegranych rozdań.
PREZENTACJA WYNIKÓW: BRIDGE BASE ONLINE II TOURNAMENT CALCULATOR
Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.
1 |
87 | ||||
| W6 | |||||
| AKW643 | |||||
| KW6 | |||||
| D9432 | ![]() |
W65 | |||
| A743 | D98 | ||||
| 9 | 875 | ||||
| 1085 | AD32 | ||||
| AK10 | |||||
| K1052 | |||||
| D102 | |||||
| 974 | |||||
| W | N | E | S |
| –
pas pas pas… |
1 2 2
|
pas
pas pas
|
1 2 3
|
Właściwy kontrakt z dobrej ręki
IMPAS
2 |
109864 | ||||
| 10 | |||||
| K872 | |||||
| A86 | |||||
| AK732 | ![]() |
D5 | |||
| KDW32 | A5 | ||||
| 10 | AW9543 | ||||
| D10 | W97 | ||||
| W | |||||
| 98764 | |||||
| D6 | |||||
| K5432
|
|||||
| W | N | E | S |
| –
1 2 3 |
–
pas pas pas |
1 2 3 3 |
pas
pas pas pas… |
| W | N | E | S |
| –
1 3 |
–
pas pas |
1 2 3 |
pas
pas pas… |
Zabezpieczyć kontrakt
LEWY PEWNE
¹ naturalne (ale może być z wartości), niektórzy grają jako forsujące lub co najmniej inwit czyli F1 (na jedno okrążenie)
Zauważmy, że W nie może być słaby na piątce pików i czwórce kierów, gdyż nie zastosował wygodnej, w takiej sytuacji, kanapy 2
w pierwszym kółku. Drugi diagram prezentuje bardziej prostolinijną sekwencję i jeśli nie jesteśmy pewni to nie kombinujemy. Rozgrywka po wiście treflowym polega na sprawdzeniu kierów. Przedwczesne odegranie pików, szczególnie po przepuszczeniu drugiej rundy trefli w celu zachowania komunikacji przez obrońcę S, zakończy się porażką w słabym stylu.
3 |
DW973 | ||||
| A4 | |||||
| 76 | |||||
| KD83 | |||||
| 8 | ![]() |
AK1062 | |||
| W72 | 83 | ||||
| A9542 | DW3 | ||||
| 7654 | W109 | ||||
| 54 | |||||
| KD10965 | |||||
| K108 | |||||
| A2 | |||||
| W | N | E | S |
| –
pas pas pas… |
–
1 3
|
–
pas pas
|
1 2 3
|
Bezpieczna przystań
KONCENTRACJA
S pokazał sześć kierów i pełne zatrzymanie w karach. Po dobrej obronie tylko i aż 9 lew. 4
bez szans po dowolnej, ale w miarę rozsądnej obronie.
4 |
92 | ||||
| D963 | |||||
| KD642 | |||||
| 105 | |||||
| A6 | ![]() |
KD754 | |||
| AK8754 | W2 | ||||
| 107 | A | ||||
| D76 | AKW82 | ||||
| W1083 | |||||
| 10 | |||||
| 943 | |||||
| W9853 | |||||
| W | N | E | S |
| 1 2 3 4 5 pas/7 |
pas
pas pas pas pas pas… |
1 3 4 5 6
|
pas
pas pas pas pas
|
Odważnie czy roztropnie?
CZĘŚCIOWE ATUTOWANIE, PRZEBITKA W KRÓTSZYM FRAGMENCIE
¹ pytanie o króle (pominięte zostało pytanie 5
o damę atu)
4
sprzedało silniejszą rękę (słabsze byłoby 5
). W licytacji, gdzie mamy mało przestrzeni bardzo trudno jest wymienić bardziej szczegółowe informacje. Rozgrywka na 13 lew polega na dwukrotnym ściągnięciu atutów i przebiciu pika w krótszym fragmencie.
5 |
D2 | ||||
| AD | |||||
| AW8643 | |||||
| 1054 | |||||
| W1073 | ![]() |
9865 | |||
| 106 | 53 | ||||
| 52 | 1097 | ||||
| KD732 | AW98 | ||||
| AK4 | |||||
| KW98742 | |||||
| KD | |||||
| 6 | |||||
| W | N | E | S |
| –
pas pas pas pas pas… |
1 2 3 4 5
|
pas
pas pas pas pas
|
1 2 3 4 6
|
Dużo lew
PRZEBITKA
¹ trzeci kolor
2
sforsowało licytację i można było komfortowo zdobyć kolejne informacje. Do wzięcia aż 16 lew, gdyby nie fakt, że jedną trzeba było oddać.
6 |
106543 | ||||
| A9853 | |||||
| 6 | |||||
| AD | |||||
| K8 | ![]() |
A1072 | |||
| A6542 | 9 | ||||
| 3 | ADW64 | ||||
| AKW43 | D52 | ||||
| 9653 | |||||
| DW87 | |||||
| K82 | |||||
| 76 | |||||
| W | N | E | S |
| –
2 2 |
–
pas pas |
1 2 3 |
pas
pas pas… |
| W | N | E | S |
| –
2 3 |
–
pas pas |
1 2 3 |
pas
pas pas… |
Firmówka
¹ F1 od 10 pkt, naturalne
² nadwyżkowe (12-14 pkt odlicytowalibyśmy odzywką 2
)
Drugi diagram chyba lepiej oddaje kartę. Do oddania jedynie cztery lewy.
7 |
AKW96 | ||||
| D2 | |||||
| D63 | |||||
| 985 | |||||
| 87543 | ![]() |
D102 | |||
| 4 | K10653 | ||||
| 985 | K2 | ||||
| AD32 | 764 | ||||
| AW987 | |||||
| AW1074 | |||||
| KW10 | |||||
| W | N | E | S |
| –
pas pas pas… |
–
1 3
|
–
pas pas
|
1 2 3
|
| W | N | E | S |
| –
pas pas pas… |
–
1 3
|
–
pas pas
|
1 3 3
|
Trzy baty chociaż goło w pikach
¹ czwarty kolor GF i pyt. o zatrzymanie IMPAS, KREOWANIE KOMUNIKACJI
S ma trochę za mało punktów na skok w 3
. Za odzywką 2
dodatkowo przemawia brak pików. 3
będzie po raz kolejny lepsze od końcówki w młodszy pomimo posiadania renonsu. Gdyby Panie i Panowie to był renons treflowy to N-S czarowaliby się rozmową nt szlemika. Renons w kolorze partnera można opisać słowem wredota. Po przystąpieniu do planowania rozgrywki rzuca się w oczy brak komunikacji z rękami N-S. Po wiście pikowym najlepiej zagrać na drugiego króla w karach, gdyż zastanie takiego układu wykreuje potrzebne dojście do ręki N. Możliwe jest jeszcze awaryjne dostanie się do stołu
D, ale tylko w przypadku
K u W. Kontrakt 5
bezapelacyjnie kładzie wist w singla kier. Pikowy i karowy wypuszcza. O dziwo! kładzie także treflowy spod asa, ale to taka raczej fanaberia gwoli chyba nawet niepotrzebnej ścisłości. Ot ciekawostka!
8 |
D543 | ||||
| W | |||||
| 762 | |||||
| 106543 | |||||
| AK1092 | ![]() |
86 | |||
| 3 | AKD42 | ||||
| AK10954 | DW8 | ||||
| 8 | W92 | ||||
| W7 | |||||
| 1098765 | |||||
| 3 | |||||
| AKD7 | |||||
| W | N | E | S |
| 1 3 4 6 |
pas
pas pas pas… |
2 3 5
|
pas
pas pas
|
| W | N | E | S |
| 1 3 4 5 |
pas
pas pas pas |
2 3 4 6 |
pas
pas pas pas… |
Dorodność i liczebność atutów
PRZEBITKI
5
zalicytowalibyśmy chyba bez asa po tej sekwencji. Lepsza decyzja został przedstawiona w drugim diagramie. Po wiście w
W rozgrywający szybko usunie trefla na
K, którego niestety N przebije i trzeba będzie przebić dwa piki w stole.
LINKI DO POZOSTAŁYCH ZAJĘĆ:
PO OTW. KOLOREM STARSZYM I ODP. NOWYM KOLOREM NA NOWEJ WYSOKOŚCI
PO OTW. KOLOREM MŁODSZYM I FORSUJĄCYM ZNIESIENIU NA WYSOKOŚCI 2
PO SFORSOWANIU MAGISTREM
PO SFORSOWANIU TRZECIM LUB CZWARTYM KOLOREM
PO SKACZĄCYCH REBIDACH OTWIERAJĄCEGO I ODPOWIADAJĄCEGO
PO OTWARCIU SILNYM TREFLEM
TURNIEJ PODSUMOWUJĄCY









