Zarządzanie atutami (1) TREFL3
Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z analizą rozegranych rozdań.
PREZENTACJA WYNIKÓW: BRIDGE BASE ONLINE II TOURNAMENT CALCULATOR
Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.
TURNIEJ NA IMPY (1)
1 |
KD10543 | ||||
W6 | |||||
D7 | |||||
432 | |||||
W87 | A9 | ||||
K753 | 10982 | ||||
1065 | AW98 | ||||
W98 | KD10 | ||||
62 | |||||
AD4 | |||||
K432 | |||||
A765 |
W | N | E | S |
–
pas |
2¹
2 |
ktr²
pas… |
rktr³
|
Nie daj się zapętlić
PODEGRANIE czy IMPAS
¹ MULTI, ² kontra z kierami i ³ rekontra – pokaż kolor
Z ręką w sile kontry wywoławczej z czterema pikami pasujemy w 1-wszym okrążeniu i dajemy kontrę w drugim, gdy się okaże, że N ma kiery. W ręce S znajdują się dwa piki, co poza opcją zaimpasowania waleta, umożliwia także dwukrotne podegranie honorów atutowych na wypadek, gdyby as znajdował się u W, a walet u E. Za pierwszym razem gramy do D i jeśli zostanie pobita to później zaimpasujemy W. Dobry obrońca może jednak pierwszą rundę w tempie przepuścić oferując nam zatrutą opcję rozegrania atutów. Możemy wtedy pomyśleć, że A znajduje się w ręce W i znów postawić figurę. Jak się obronić przed takim fortelem obrońcy? Istnieje eleganckie rozwiązanie tego niby węzła gordyjskiego. Najpierw spróbujmy się przekonać, gdzie jest K i jeśli lewę weźmie W to razem z asem będzie miał co najmniej 7 pkt, co w powiązaniu z faktem, że ma on również cztery kiery (zalicytowałby z pewnością 2) rozwiąże nasz węzeł, który próbował zacieśnić na naszej szyi okrutnie sprytny E. Gdyby w ręce S znajdował się tylko jeden atut to największą szansą byłoby zagranie do 10 na impas waleta.
2 |
9 | ||||
9762 | |||||
A963 | |||||
DW109 | |||||
W8 | AK5432 | ||||
A43 | K105 | ||||
K542 | W8 | ||||
7654 | K2 | ||||
D1076 | |||||
DW8 | |||||
D107 | |||||
A83 |
W | N | E | S |
–
1 |
–
pas |
1
2 |
pas
pas… |
Nienaganne maniery
EKSPAS, WPUSTKA
D bijemy w ręce i gramy małe spod AK do waleta. Zabezpieczymy się przed rozkładem 4-1 z D u S. Bezradny S ma dwa wyjścia, oba beznadziejne. Jeśli wskoczy i odepchnie się atutem, zostanie za chwilę wpuszczony kierem. Jeśli puści to zostanie wpuszczony na D. Rozgrywający nie powinien się zachowywać zbyt aktywnie, ponieważ nie wie jak leżą karty. Lepiej zrobi jeśli nawiąże łączność ze skrzydłami. W ten sposób oprócz rozgrywkowych zademonstruje również nienaganne maniery towarzyskie.
3 |
5 | ||||
K7632 | |||||
KW10 | |||||
KW107 | |||||
D9 | K876 | ||||
DW105 | A98 | ||||
D754 | A98 | ||||
A65 | 983 | ||||
AW10432 | |||||
4 | |||||
632 | |||||
D42 |
W | N | E | S |
–
pas pas… |
–
2²
|
–
pas
|
2¹
2
|
W | N | E | S |
–
pas… |
–
|
–
|
2
|
Żebyśmy tylko zdrowi byli
¹ MULTI, ² pasuj lub popraw
DODATKOWA SZANSA
S rozgrywa 2 po ataku DW. Jedynym problemem rozgrywającego są atuty czyli nieoddanie trzech lew przy najbardziej spodziewanym podziale 4-2. Najlepiej zrobi jeśli zagra asa i małą blotkę na szansę rozdzielonych figur. Będzie mógł później mając W104 swobodnie wyrugować K8 bez straty trzeciej lewy. Zauważmy, że takie rozegranie atutów obsłuży również podział 3-3. Poza tym, aby myśleć o zwycięstwie to musi jeszcze stać D lub lecieć krótki A. Ale czy to są prawdziwe problemy? Najważniejsze jest zdrowie, dobre samopoczucie i pogodne usposobienie.
4 |
1098 | ||||
752 | |||||
1072 | |||||
AKW10 | |||||
AKD73 | W52 | ||||
K96 | D3 | ||||
654 | AD83 | ||||
D2 | 9874 | ||||
64 | |||||
AW1084 | |||||
KW9 | |||||
653 |
W | N | E | S |
1 | pas | 2 | pas… |
Kto pierwszy ten lepszy
PRZEBITKA W KRÓTSZYM FRAGMENCIE
Na częściówki idziemy w atu, jak uczą starzy wyjadacze. Dzięki obecności dwóch figur kierowych jesteśmy szybsi o jedno tempo w tym wyścigu. Przebijemy kiera zanim obrona złączy atu po raz trzeci. Wygraliśmy pomimo bardzo dobrej gry przeciwników.
5 |
5432 | ||||
K5 | |||||
A642 | |||||
KD8 | |||||
AD | KW10 | ||||
W6432 | 97 | ||||
K875 | W1093 | ||||
52 | W1096 | ||||
9876 | |||||
AD108 | |||||
D | |||||
A743 |
W | N | E | S |
–
pas pas… |
1
1
|
pas
pas
|
1
4
|
Małe też są piękne!
PRZEBITKI, ATUTOWANIE
W, D, K i A to składowe pierwszej lewy po najbardziej zabójczym ataku. Zwycięstwo mogą dać tylko atuty rozłożone 3-2 i kara 4-4. Należy przebić wszystkie kara przebijając od razu po wzięciu asem, i dalej dochodząc do ręki K i K przebić dwa kolejne, a następnie połączyć dwukrotnie atuty.
6 |
9 | ||||
W2 | |||||
DW874 | |||||
DW1084 | |||||
87 | AW5432 | ||||
A8765 | 3 | ||||
AK3 | 652 | ||||
AK2 | 653 | ||||
KD109 | |||||
KD1094 | |||||
109 | |||||
97 |
W | N | E | S |
–
1 3 3 |
–
2 pas pas |
pas
pas 3 4 |
pas
pas (!) / 3 pas pas… |
Cztery piki skurczybyki
PRZEBITKI
Gra wygląda na dosyć prostą, szczególnie po bloku N 2 (młode). Po wiście w K przebijamy kiery komunikując się kolorami młodszymi. W slangu brydżowym taką rozgrywkę nazywamy grą na wykrótkę (atutów w dłuższej ręce).
7 |
DW43 | ||||
A654 | |||||
KD106 | |||||
3 | |||||
K1098 | 7 | ||||
KDW8 | 1097 | ||||
32 | W987 | ||||
542 | A9876 | ||||
A652 | |||||
32 | |||||
A54 | |||||
KDW10 |
W | N | E | S |
–
pas pas |
–
1 4 |
–
pas pas… |
1
1
|
Nie kijem to pałą
EKSPAS. ATUTOWANIE KOLOREM BOCZNYM
K bijemy asem (możemy też kiera raz przepuścić) i gramy trefla. E wskakuje i gra kiera, którego W przejmuje i kontynuuje ten kolor. Przebijamy i gramy asa pik i pika do DW4. Nie stać nas na impas z powodu słabiutkich kart środkowych. W takich przypadkach przychodzi nam w sukurs zagranie odwrotne do impasu czyli ekspas.
Jeżeli W nie wskoczy królem to rozpoczniemy taniec na kruchym lodzie i by wygrać będziemy musieli trafić układ ręki W. Teraz dwa razy kara kończąc w ręku i trzy trefle w zastępstwie atutów… Nie możemy drugi raz podgrywać Dx, gdyż W wskoczy królem i odbierze kiera.
8 |
105 | ||||
W542 | |||||
763 | |||||
AKD4 | |||||
A8763 | D94 | ||||
98 | AKD | ||||
K982 | ADW5 | ||||
107 | W96 | ||||
KW2 | |||||
10763 | |||||
104 | |||||
8532 |
W | N | E | S |
pas
1 2² 4 |
pas
pas pas pas |
1
2¹ 3 4 |
pas
pas pas pas… |
Gra wstępna
IMPAS WEWNĘTRZNY
¹ ODWROTKA i ² odpowiedź słaby na piątce (po staremu, są nowsze rozwiązania)
N wistuje AKD. Trzecią rundę przebijamy i wnioskujemy. Echo licytacji podpowiada nam, że N nie może mieć K, a zatem ma go S. Co się musi stać, aby udało się wygrać? Piki muszą być rozłożone 3-2 z grubym dublem u N (Wx, 10x lub W10). Istnieje jeszcze jeden wygrywający układ z W10x u N i Kx u S (wtedy gramy asa i blotkę w koło), jednak szanse na korzyść wcześniej opisanych układów to 3-1. Gramy zatem pika do 9 by potem zagrać D na impas łapiąc w kleszcze impasu K i 10.
9 |
A10987 | ||||
A52 | |||||
54 | |||||
432 | |||||
K632 | W | ||||
DW109876 | |||||
W987 | 6 | ||||
KD976 | W1085 | ||||
D54 | |||||
K43 | |||||
AKD1032 | |||||
A |
W | N | E | S |
–
pas pas pas pas pas… |
pas
1 2² 4 5
|
pas
pas pas pas pas
|
1
2¹ 3 4 6
|
W | N | E | S |
–
rktr pas pas pas… |
pas
3 4 5
|
2³
pas pas pas
|
ktr
4 4 6
|
Dostrzec tą jedyną
IMPAS CULBERTSONOWSKI
¹ ODWROTKA, ² odpowiedź słaby na piątce (po staremu, są nowsze rozwiązania) i ³ MULTI
Licytacja może trochę naciągnięta, ale na zajęciach w tym zestawie ćwiczymy rozgrywkę kontraktu 6. Po przebitce kiera na wiście istnieje tylko jedna szansa na wygraną. Trzeba założyć układ: K w impasie i singlowy W u E. Gramy zatem D i mamy to. Uff, wróciliśmy z dalekiej podróży.
10 |
A1098 | ||||
987 | |||||
DW87 | |||||
65 | |||||
7652 | KDW3 | ||||
ADW10 | K5 | ||||
K6 | A5432 | ||||
AK7 | 42 | ||||
4 | |||||
6432 | |||||
109 | |||||
DW10983 |
W | N | E | S |
–
1 2¹ 2 4 4 6 |
–
pas pas pas pas pas pas… |
1
1 2 3 4 5
|
pas
pas pas pas pas pas
|
W | N | E | S |
–
1 2² 3 5³ |
–
pas pas pas pas |
1
1 2 4 6 |
pas
pas pas pas pas… |
Do trzech razy sztuka
PODEGRANIE HONORÓW
¹ CZWARTY KOLOR, ² CHECK-BACK, ³ INWIT ATUTOWY
Spuśćmy zasłonę na licytację bo trochę szalona i zajmijmy się rozgrywką. Należy aż trzykrotnie podegrać konfigurację KDWx na wypadek czwartego mafiozy z obstawą.
11 |
AW43 | ||||
K432 | |||||
AW2 | |||||
K3 | |||||
5 | D1082 | ||||
DW109 | 875 | ||||
764 | 10953 | ||||
W10962 | 87 | ||||
K976 | |||||
A6 | |||||
AD54 | |||||
KD8 |
W | N | E | S |
–
pas pas pas pas pas pas pas… |
–
1 2¹/² 3 4 5 5
|
–
pas pas pas pas pas pas
|
1
1 2 4 4 5 6
|
Komfortowa sytuacja
BEZPIECZNA ROZGRYWKA
Gramy szlemika po wiście D i mamy komfort w stosunku do grających 6, ponieważ możemy rozegrać kolor atutowy zabezpieczając się przed podziałem zarówno 4-1 jak i 1-4. Zagrywamy do A i pika do 9 (jeśli E dołoży) asekurując się w ten sposób przed dowolnym układem 4-1. Gdyby E jednak nie dołożył do drugiego pika to zabilibyśmy królem i podegralibyśmy damę z dziesiątką do naszego waleta w stole.
12 |
D43 | ||||
DW109 | |||||
9876 | |||||
87 | |||||
AK76 | W1098 | ||||
AK | 6543 | ||||
5432 | AK | ||||
AK6 | D53 | ||||
52 | |||||
872 | |||||
DW10 | |||||
W10942 |
W | N | E | S |
1
1 3 4 5 2 6 |
pas
pas pas pas pas pas pas… |
1
2 4 3 5 5
|
pas
pas pas pas pas pas
|
Nie z nami te numery
CZĘŚCIOWE ATUTOWANIE I OBUSTRONNE PRZEBITKI
Polegamy na podziale 3-2 i ściągamy tylko dwa górne atuty, gdyż musimy przebić dwa kiery w dziadku i dwa kara w ręku. Policzenie lew i zdiagnozowanie potrzeb sprawi, że zrezygnujemy z impasu. Byłby jedynie impasem ćwiczebnym.
ZARZĄDZANIE ATUTAMI (2)
ZARZĄDZANIE ATUTAMI (3)
ZARZĄDZANIE ATUTAMI (4)