Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Analiza / KARO2 TUR5 Manewry rozgrywkowe (2)

KARO2 TUR5 Manewry rozgrywkowe (2)

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

Tematyka: przebitka, parada, rozgrywka na odwróconą rękę, manewr Guillemarda, manewr nożycowy, wygrywająca na wygrywającą, eliminacja i wpustka, zagranie wyprzedzające, mały deblokaż, przymus i impas na większą szansę.

 

PREZENTACJA WYNIKÓW: BRIDGE BASE ONLINE II TOURNAMENT CALCULATOR

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.

1

AW2
AKD2
K52
542
K643 5
W1098 73
764 DW1098
DW 109876
D10987
654
A3
AK3
W N E S

pas

pas

1

2

4

pas

pas

pas…

2

3

 

Przebitka, precaution play

D bijemy asem i dwa razy impasujemy przekonując się o podziale atu 4-1. Ściągamy A, A, gramy trefla do ręki i kiera do KD. Operację powtarzamy grając trefla do ręki i znów gramy kiera do D. Grając w ten sposób (przezorna lub uważna gra z ang. precaution play) oferujemy W jedynie przebicie blotki (gdyby posiadał singla lub dubla). Skoro to E nie dokłada do kiera to możemy przebić w ręce ostatniego kiera i jeśli się uda przebić karo w ręce to łącznie weźmiemy 12 lew.


2

654
9876
102
KD72
W109 AKD32
543 AKD2
W95 874
AW43 8
87
W10
AKD63
10965
W N E S

pas

4

pas

pas…

1

2

 

1

pas

 

W N E S

1

4

pas

pas…

1

2

 

1

pas

 

Manewr Guillemarda

Obrona odbierze najpierw trzy karowe lewy i odwróci w 9. Jeśli kiery się nie podzielą to po nas. Może leci krótki mariasz? Chyba też na to niezbyt duża szansa. Szukamy dalej. Może na odwróconą rękę? Przebić trefle AKDemią powracając do stołu małymi atutami. Ciepło, cieplej i coraz bliżej. Tak wygralibyśmy, gdyby istniało dojście do stołu, po to aby odebrać ostatnie atu. Wracamy do punktu wyjścia i dochodzimy do jakże odkrywczego wniosku, że albo kiery muszą się dzielić j/w albo długość atutowa musi się znajdować przy dłuższych kierach, a więc rozgrywka sprowadza się w zasadzie do pociągnięcia dwukrotnie atutów i trzech kierów, i: jeśli się podzielą 3-3 ciągniemy ostatni atut, a jeśli 4-2 to przebitka kiera wieńczy dzieło. Jakie te manewry podobne do siebie. Różnice tkwią jednak w niuansach.


3

109
AW87
D32
AK32
2 K543
K952 D106
10654 987
10965 D87
ADW876
43
AKW
W4
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas…

2

4¹

4

5

 

pas

pas

pas

pas

 

1

3

4

4

6

 

Parada

¹ może być dwuznaczne; CUE-BID lub ewentualnie naturalne

Skok na 3 przyrzeka nadwyżkę czyli w zasadzie przedział 15-17 pkt i bardzo dobry sześciokart. W tym świetle 109 to praktycznie fit. Załóżmy, że obrońca W odda najgroźniejszy wist w kiera. Do oddania jest lewa kierowa, a zatem nie możemy pozwolić sobie na stratę lewy atutowej. Przepuszczamy wstawiając 8, ale E nie daje się nabrać i kładzie 10. Odwrót kierowy bijemy A i impasujemy dwukrotnie króla atu przekonując się o niekorzystnym podziale 1-4. To je konec? Jest na to recepta, a jest nią zagranie zwane paradą. Musimy się jednak skrócić do tej samej długości atutowej jaką ma obrońca E. Kiera przebijamy, gramy AK i trefla przebijamy. Na końcu zgrywamy trzy razy kara kończąc w dziadku i gramy trefla lub kiera mając już w ręce AD.


4

A9
5
KD1097
A9432
D854 KD107632
A84 KQW102
53 4
KW65
9763
AW862
D1087
W N E S
pas

4

pas

1

5

pas/ktr

2¹

5

pas…

4

pas

 

W N E S
pas

4

pas

1

5

pas/ktr

1

5

pas…

3

pas

 

Manewr nożycowy (scissor’s cup)

¹ MICHAEL’S (5-5 na starych)

Jedyną szansą na obkładkę jest wist kierowy, który łatwo oddać z ręki N. Aby taki wymyślić z ręki S potrzeba dużej wyobraźni i chyba odzywki eNa 5 (wtedy łatwiej będzie rozliczyć rękę N). Przypuśćmy, że poszedł kierowy. Rozgrywający nie może na razie ściągać atutów bo N wskoczy asem i zagra karo do partnera i ten poda mu upragnioną kroplówkę. Co może zrobić W, aby temu zapobiec? Może rozciąć komunikację i wyprzedzająco zagrać K wyrzucając karo. Weźmie N, ale łączność będzie już przecięta.


5

DW2
D1096
ADW10
AK
984 AK10765
A3 842
987543 6
76 543
3
KW75
K2
DW10982
W N E S

3²

4

1

ktr

5

2¹

3

pas…

ktr

4

 

W N E S

4

1

5

2/3

pas…

ktr

 

Wygrywająca na wygrywającą

¹ MULTI i ² blokujące z fitami w starszych kolorach

Kontra S z kierami. Bezapelacyjnie kładzie 6, przypuśćmy jednak, że E wysunął najpierw teleskop A, a dopiero teraz zmienił na karo. Grozi nam klepa i możemy się łatwo wygruzić. Bijemy w ręce D i gramy D licząc na to, że W ma dokładnie trzy sztuki. Jeśli E położy K, to przebijemy atutem po czym dostaniemy się do ręki A i zagramy W wyrzucając K. Zamrozimy w ten sposób możliwości EW i spokojnie zajmiemy się odśnieżaniem.


6

7654
10976
72
765
W109 AKD32
5432 D
AKD W1098
AKD W109
8
AKW8
6543
8432
W N E S

2¹

2²

3

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

1

2

3³

4

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

 

Deblokaż

¹ GF skład dowolny, ale bez piątki kier i dobrej piątki kar

² opisz rękę, ³ 5-1-4-3

Wist AK powoduje skrót od dłuższych atutów i teraz jeśli atuty się nam podzielą niekorzystnie czyli 4-1 to przegramy jeśli nie dostrzeżemy zagrożenia w postaci zablokowania kar! Jak zatem mamy rozgrywać? Gramy AK i teraz dopiero atuty. Na czwartego atuta wyrzucamy D i jesteśmy w dobrej ręce. Pomyślcie gdzie bylibyście gdyby nie Wasza przezorność. Oczywiście czasem się przegra, gdy kara będą 5-1, ale brydż jest jak życie. To taka gra, która jednemu zabierze, a drugiemu da. W turnieju dwie pary zadeklarowały w drugiej lewie i zapisały bezwysiłkowe +1430. Ciekawe czy wygraliby zabezpieczając się przed takimi niespodziankami jakie zmaterializowałyby się przed nimi w tym rozdaniu.


7

432
AK76
32
K432
DW1085 976
5 94
K54 W109876
D1097 65
AK
DW10832
AD
AW8
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas…

1

2

4

5

 

pas

pas

pas

pas

 

1

2¹

3

4

6

 

Eliminacja i wpustka

¹ ODWROTKA i odpowiedź słaby na czwórce

Wist W. Wygląda, że K ma W. Bijemy A, ściągamy atuty, eliminujemy piki i gramy D. Gdyby to jednak E wyszedł cwaniacko spod króla to byłaby jeszcze szansa na dobre położenie D.

Były z tymi manewrami osobne turnieje szkoleniowe.

  1. Eliminacje i wpustki dla średnio-zaawansowanych (turniej)
  2. Eliminacje wpustki dla zaawansowanych (turniej)
  3. Eliminacja, przepuszczenie i wpustka (artykuł)

8

10876
76532
DW109
AKDW10 5432
AD52 K43
W4 AD
32 AK65
9876
W9
K1098
874
W N E S
1

2

2²

4

pas

pas

pas

pas

2¹

2

3

6

pas

pas

pas

pas…

W N E S
1

2

4

6/

pas

pas

pas

pas

2¹

2

5

pas/6

pas

pas

pas

pas…

Wieloszans

¹ GF, ² skład 5-4-2-2

Nazwałem to wieloszansem bo mamy tu możliwość połączenia wielu szans (eliminacja i wpustka, przymus, podział, impas, manewr Guillemarda).

Licytacja różnie się może potoczyć w zależności od upodobań czy stylu gry. Rozgrywamy szlemika pikowego po ataku D, którą bierzemy A i gramy pika odkrywając przykrą niespodziankę w postaci rozkładu 0-4. Jeżeli ściągniemy atuty do spodu to musimy zastać albo K u N albo przyjazny podział kierów 3-3. Szanse duże tym bardziej, że możemy je połączyć. Ale czy to wszystkie nasze możliwości? Jest jeszcze szansa dodatkowa, która polega na sprytnym zagraniu pozwalającym na przebicie zawodnikowi S blotki kier. Ściągamy więc kolejne dwa atuty, K, trefla bijemy oraz AK i gramy blotkę kier do D Jeśli S się skusi i przebije to już wygraliśmy, gdyż na D zrzucimy D, a W przebijemy atutem w stole. Dobry obrońca jednak honorowo odmówi wzięcia darowizny. Zagramy wtedy małego kiera przebijając w stole znów zmuszając go do przebicia… S będzie tak czy owak bezradny ze skromnym widokiem na jedną lewę.


9

A43
W109
432
A432
W10765 98
87 652
KW7 A98
KDW 109876
KD2
AKD43
D1065
5
W N E S

pas

pas

pas

2¹

4

pas

pas

pas…

1

3

 

Na odwróconą rękę

¹ DRURY i naturalna odpowiedź 15-17 pkt (2 oznaczałoby rękę 12-14, a 2 9-11)

Bijemy K i przebijamy AKD dochodząc małymi atutami do stołu. A stanowi dojście do ściągnięcia przeciwnikom ostatniego atuta. Gdyby jednak atuty nie podzieliły się w rękach obrońców 3-2, tylko 4-1 to piki musiałyby się dzielić 4-3.


10

7542
3
10976
KDW6
32 AK10
KDW109 8762
AKW8 D532
54 32
DW98
A54
4
AD10987
W N E S

1

4

pas

pas…

pas

3¹

 

pas

ktr

 

W N E S

2

3

pas

3/4

2

pas…

¹ podniesienie Bergena 7-9 pkt z 4-kartowym fitem

Manewr nożycowy

Końcówkę można próbować położyć przejmując K asem i wistując w singla karo. Znakomity rozgrywający dostrzeże zagrożenie i zagra przed atutami AK i na 10 pozbędzie się trefla rozcinając jakby nożycami komunikację obrońcom.


11

A84
42
AK432
543
DW1093 7
A10983 DW6
D7 W108
W D109762
K652
K75
865
AK8
W N E S

2¹

pas…

3

 

3

 

1

3

 

W N E S

2²

pas…

3

 

pas

 

1

3

 

W N E S

2³

pas…

3

 

3

 

1

3

 

Całus dla królowej

¹ DWUKOLORÓWKA (5-5, kiery i inny)

² WILKOSZ (dwukolorówka, możliwe różne konfiguracje 5-5 z wyjątkiem obu młodszych)

³ DWUKOLORÓWKA co najmniej 5-4 na kolorach starszych

Wistem śmierci w tym rozdaniu jest atak kierowy. Po wiście pikowym rozgrywający dostaje tzw. sportową szansę. W zasadzie nie ma innej gry jak na ten tytułowy manewr zwany również pokłonem dla królowej. Bijemy zatem w ręce królem i gramy trefla z nadzieją pojawienia się monarchini. Na razie 7 to tłuczemy asem i wracamy do ręki treflem by ponowić prośbę o audiencję. Modły wysłuchane. Damę traktujemy z honorami i przepuszczamy. Fanfary!


12

A
KDW109876543
A
KDW10982 76543
2
AW3 KDW109
65432 987
A
876565432
AKDW10
W N E S
4

pas

pas

6

pas

7

6

7

pas…

7

pas

 

Deblokaż

Rozdanie rozrywkowe. Pas S jest forsujący do kontry lub 7. S na swoją licytację musi A i raczej także A. N ma więc więcej komfortu do podjęcia finalnej decyzji. Wist K bijemy i na A wyrzucamy A.


13

AKD2
KDW
7543
A2
10983 W7
95 10862
1062 98
KW86 1097546
654
A743
AKDW
D3
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas

pas

pas

1

2¹

2

4

4

5

5

6

pas

pas

pas

pas

pas

pas

pas

pas

1

2

3

4

4

5

6

7/

Przymus

Licytacja może być zarówno krótsza jak i zakończyć się niżej. Niemniej jednak szlem jest kontraktem szansownym. Policzmy lewy: 8 czerwonych i cztery czarne. Brakuje zaledwie jednej, no to szukamy zguby. 2 lub D może wziąć. Szanse: albo piki się dzielą albo przy czterech pikach jest K. Musimy zatem doprowadzić do końcówki, w której zostawimy sobie w stole A2 i 2, a w ręce 4, D i A. Zagranie A postawi W, który będzie miał w ręce o tej porze 109 i K, w przymusie pojedynczym. Zresztą nie jest istotne który obrońca będzie posiadał takie karty w tej końcówce. Ważne, że mamy groźby na przeciwstawnych rękach co decyduje o przymusie bez-pozycyjnym. Zwróćcie uwagę na odegranie we wczesnej fazie A!


14

8765
D987
5
K876
A32 4
432 AKW1065
432 AKDW
5432 AD
KDW109
109876
W109
W N E S

pas

pas

4³

6

3

pas

pas

pas…

1

ktr

4

5

 

2¹

3

pas

pas

 

W N E S

pas

4

4³

6

3

pas

pas

pas…

1

ktr

4

5

 

2²

pas

pas

pas

 

W N E S

pas

?

4

 

1

5

 

2²

pas

 

Impas

¹ WILKOSZ, ² DWUKOLORÓWKA (5-5, piki i młodszy), ³ trzymam piki (z pewnością nie jest to pytanie o asy, więc 5 w tym kontekście jest objaśnieniem się z dużą kartą, praktycznie 11 lew w ręce)

Opisane sekwencje sprzedają wielką kartę.

Wist w K wyrywa nam przedwcześnie dojście do stołu i zarazem możliwość wyboru. Nie możemy połączyć szans czyli najpierw sprawdzić jak się dzielą kiery i gdyby się nie dzieliły zagrać na impas K. Gramy zatem na większą szansę jaką jest impas treflowy, bo jeśli się nie powiedzie, to może spadnie druga, a czasem nawet singlowa D.


15

432
5432
A5
DW109
KW85 D109
DW109 87
W8 10976
432 8765
A76
AK6
KD432
AK
W N E S

pas

pas

pas

pas…

1

2¹

3

 

pas

pas

pas

 

1

2¹

2²

4

 

Hamulec i ćwiczenie się w manewrach

¹ ODWROTKA i odp. słaby na czwórce

² co masz jeszcze i odp. nic poza tym, co już zeznane

4 pokazuje jeszcze coś więcej, ale N to nie wzrusza. 11 lew. Dwunastą może dać równy podział kar lub kierów, a także przymus gdyby czerwone longery były w jednej łapci. Jednak tak nie jest i skończy się na jednej nadróbce.

Komentarze:4

  • ed99

    2 grudnia 2020
    odpowiedz

    W rozdaniu 3:”Gramy AK i trefla przebijamy, teraz trzy razy kara i trefla przebijamy osiągając zaplanowaną końcówkę, w której gramy kiera mając w ręce AD.”

    Po przebiciu ostatniego trefla zostajemy w ręce i gramy do króla.

  • Stefan

    4 grudnia 2020
    odpowiedz

    W rozdaniu 8 jeśli S przebije blotkę kier to to weźmie jego król karo. Jeśli nie przebije to WE mają chyba gorzej

skomentuj