Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Szkolenia / internetowe / Zarządzanie atutami (2) KARO3

Zarządzanie atutami (2) KARO3

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

PREZENTACJA WYNIKÓW: BRIDGE BASE ONLINE II TOURNAMENT CALCULATOR

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.

TURNIEJ NA IMPY (2)

Pierwsze cztery rozdania to kontrakty grane w parterze, trochę jakby rywalizacja szachowa. Ważną przesłanką jest brak wznowienia na pozycji wygasającej. Więcej na temat licytacji re-open czyli kiedy i z jaką kartą wznowić w artykule pt.: WZNOWIENIE ALBO NOWE OTWARCIE.

 

1

AD1092
AD92
W9
A10
53 KW764
108643 K5
K87 A106
K76 W98
8
W7
D5432
D5432
W N E S
 – 1 pas…

Dobrze wykorzystać sprezentowane dojście

WPUSTKI

E nie ma fitu kier na kontrę, a W ma zbyt mało punktów na wznowienie. Gdyby miał dwa asy to mógłby pobudzić kontrą lub kierami. Takie kontrakty rozgrywa się szalenie ciężko bo nie wiadomo, przynajmniej na początku rozdania, który z przeciwników zaposiadł dłuższe atuty. Skąd wiadomo, że ktoś ma długość? Z niemrawej aukcji, która zbiegła pasami. Gra takiego kontraktu trochę przypomina szachy. W tym rozdaniu to batalia pomiędzy N-E z niewielką pomocą W i trudno ją opisać bo możliwości posunięć jest kilkanaście jeśli nie kilkadziesiąt. E już na wiście ma wielki problem i będzie długo wzdychał w co wypalić. Załóżmy na chwilę, że E wystrzeli spod W, choć – jak to mówią najlepsi – wisty spod waletów rozborowują kolory. Źle jak widać na załączonym obrazku. Rozgrywający puści do A10, króla pobije i zagra małego kiera. E wskoczy K i dalej wiele rozmaitych scenariuszy. Jedno jest pewne – rozgrywający po takim początku już wygra. Po atutowym ma odrobinę gorzej… i aby wygrać po nienagannej grze obrońców musi zaimpasować 10 (małe do 9) korzystając z ostatniego pobytu na stole w pierwszej lewie. Dojście do tego wniosku ułatwi przytomne policzenie lew do oddania!


2

AW53
87
KW9
8652
862 KD1097
W109654 K3
D10 A4
D9 A1074
4
AD2
876532
KW3
W N E S
1 pas….

Myślenie życzeniowe

IMPAS, EKSPAS

Wist 7. Po tym celnym otwarciu obrony rozgrywający zabije i zagra trefla do D. S wskoczy i dojdzie do partnera K by ten podegrał kiery. Praktycznie jedyną kwestią pozostanie rozegranie atutów. Kto je ma? Raczej trzeba założyć wariant optymistyczny, czyli, że ma je N, bo jeśli S, to nie wygramy.


3

52
1087654
94
A92
K9873 D
A2 D93
K87 DW105
DW3 107654
AW1064
KW
A632
K8
W N E S

pas…

 

 

1

 

Pod publiczkę

ELIMINACJA i WPUSTKA, PRZEBITKI

D rozgrywający powinien chytrze zabić w stole i zagrać stamtąd karo w koło. Weźmie E i połączy atuty, ale S zdoła odegrać K, przebić jedno karo i trefla. Po tych manewrach odejdzie w W. W zabije, ale już nie uwolni się od wpustki, której efektem będzie lewa kierowa dla rozgrywającego. Rozgrywający może też korzystając z pobytu w dziadku zagrać kiera i zaimpasować damę. Eliminacja i wpustka będzie jednak bardziej spektakularna i gdyby AD były u W to byłaby to jedyna linia postępowania.


4

KW975
93
72
AKW7
D10864 32
AK54 DW2
AK54 DW3
109853
A
10876
10986
D642
W N E S
1 pas…

Przedświąteczna wycinka choinek

PRZEBITKI

K i bardzo prosta gra. Cztery dojścia do stołu po kolejne wycinki drzewek (trefli).


5

AK97
W
D653
8632
43 DW108
76543 AKD92
W4 1097
W1074 9
652
108
AK82
AKD5
W N E S

3¹

pas

3

1

pas…

ktr

 

Partner, gdzie się podziały Twoje atuty?

¹ blokujące

KONTROLA ATUTOWA, PRZEPUSZCZENIE, PRZEBITKA W KRÓTSZYM FRAGMENCIE

S na kontrę w pierwszej kolejności obiecał cztery piki. Pomimo braku pełnego fitu ma jednak nadwyżkę i kontrę dać musiał. Pas na 3 podyktowany jakby obawą o kolor atutowy. I tak też jest w istocie rzeczy. Wist AK. Rozgrywający, aby się kompletnie nie rozsypać musi drugiego kiera przepuścić. Nie koniec problemów, gdyż po dojściu do piłki musi zagrać atuta w koło by chronić się przed skrótem kierowym w przypadku zastania najbardziej prawdopodobnego rozłożenia atutów 4-2. Po odzyskaniu wistu zagra dwa górne atuty i zabierze się za boki. E nie będzie mógł już wyrządzić krzywdy.


6

KW103
AW52
852
W9
D76 A9854
864 7
A7 KW109
K6542 A83
2
KD1093
D643
D107
W N E S

2

3

1

3

2(!)

pas…

Czyżby walka o wpadkę?

KONTROLA ATUTOWA, PRZEBITKI

Rozgrywającemu nie wolno odśnieżać. Lekarz zabronił się przemęczać. Jego serce tego nie wytrzyma, gdy zobaczy rozmiar tragedii szczególnie po zagraniu A i do D. Lekarstwem na wątłe atuty może być strategia odwrotna do łączenia. Bokiem jest bowiem 9 lew jeśli się wszystko poprzebija, najpierw ściągając topy AK, aby się nie roztopiły. Czwarte karo co prawda N może nadbić, ale pewnie tego nie zrobi widząc swoje nędzne możliwości (będzie albo chadzał spod grubych atutów albo w podwójny renons). Zagranego trefla weźmie S i podegra atuty ograniczając lewy rozgrywającego do ilości deklarowanej.


7

D6
7642
987
AD102
W5432
AK5 DW10
DW106543 A2
865 743
AK10987
983
K
KW9
W N E S

2

3
pas…

ktr¹

pas

 

pas

pas

 

1

2

3

 

Schłodzić emocje łykiem czegoś zacnego

PARADA, LICZENIE

¹ KONTRA NEGATYWNA

Obrona bez problemu ściągnie cztery pierwsze lewy. Rozgrywający po przebiciu kara, jęknie grając pika do damy w stole. Jeśli uciszy emocje to z rozliczenia rąk będzie wiedział, że W ma: 0-3-6/7-3/4, a więc E dokłada do dwóch trefli. Zaimpasuje waleta atu, wróci do stołu treflem, zagra jeszcze jednego trefla utrzymując się w stole i dobrego kiera. Teraz emocje dopadną gracza E.


8

D104
KW965
43
AKD
AW987 K632
AD 74
AD6 K1082
543 876
5
10832
W975
W1092
W N E S
1 2 3¹ pas…

Płacz i zgrzytanie zębów

WPUSTKA ATUTOWA

N rozpocznie AKDemią i wyjdzie w karo. Rozgrywający dwukrotnie odśnieży przekonując się o niekorzystnym rozkładzie i odbierze pozostałe kara widząc, że również się równo nie dzielą. Dokona zatem wpustki atutowej i biedny N będzie mógł już tylko zapłakać nad własnym losem.


9

D986
K4
KD754
KD
AK32
76 DW109
63 W10982
76543 10982
W10754
A8532
A
AW
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas…

1

2

4

4

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

 

2¹

3²

4

4

5

 

Na tzw. dobrą rękę

PRZEBITKI

¹ SMOLEN, ² silne uzgodnienie pików

Posiadanie grubych atutów sprawia, że możemy w stole (S) ubić dwa kara wracając raz treflem, raz kierem i pokazać karty. Wszystko jedno od czego rozpoczniemy. Nie wolno tylko dopuścić do czterokrotnego złączenia atutów, czym byłby zainteresowany obrońca W widząc, że nic się w rozdaniu nie dzieli. Taki sprytny chytrus to potrafiłby pierwsze atu przepuścić by potem trzykrotnie poprawić.


10

65432
DW109
D1097
W10 AKQ987
63 42
AK86 432
AW854 K3
AKDW109875
75
62
W N E S

ktr

5

pas

pas…

1

4

 

4

5

 

Szybka głowa i wolna rączka

PRZEBITKI, KOMUNIKACJA ATUTAMI

AK i karo. Rozgrywający może pociągnąć tylko jednego atuta, gdyż jeśli szarpnie drugiego to zabraknie dojścia do forty treflowej w stole. Swoje wysiłki musi nakierować na wyrobienie trefla, aby wyrzucić  z ręki przegrywające karo. Jedno z dwóch potrzebnych dolotów stanowić będzie starannie pozostawiony w stole atut. Syndrom szybkiej rączki dotyczy zwykle krewkich graczy poczynających sobie bez planu.


11

W97542
KDW
KDW
A
AD108
93 108742
987 10654
D1098 7632
K63
A65
A32
KW54
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

2

3¹

4

4

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

 

1

2

4

4

5

5

 

Widły kontra widełki

PODEGRANIE HONORÓW

¹ silne uzgodnienie na sześciu pikach

Brak damy i kompletu asów ostudził wojownicze zapędy N. Kontrakt 5 stanowi jednak i tak spore wyzwanie rozgrywkowe. Rachityczność koloru atutowego nie napawa entuzjazmem. 8 tłuczemy w dziadku i gramy pika do króla, którego obrońca zetnie asem. Tym razem podział 4-0 nie okaże się taki złowrogi. I choć W walczy z nami większymi widłami (D108 do naszych W97) to już nas nie pokona. Może nas jedynie raz jeszcze dźgnąć, ale ten cios powinniśmy przeżyć.


12

KD1062
7
ADW9432
KD743 W982
W93 A854
2 AKD54
8765
A1065
7
W109863
K10
W N E S
pas

2

pas

1

4

5

2

4

5

pas

pas

pas…

Znikający horyzont

PRZEBITKI, MANEWR ZŁODZIEJSKI

Po przepychance lądujemy w 5 węsząc złe rozkłady, w szczególności atutów. K obnaża naszą słabiznę w tym deseniu. Bijemy i szybko pozbywamy się kierów na kara. Orientujemy się przy okazji o rozkładzie atutów skoro N nie przebił. Gdyby miał asa atu to przebiłby drugą rundę i ściągnął D. Zatem wszystkie atuty ma S. Przebijamy zatem karo w ręce i trefla w stole i tak w kółko. Trzecią rundę trefli przebijamy W. S może nadbić, ale o tej porze nie będzie miał dobrego zagrania. Jeśli złączy atu to straci lewę. Jeśli zagra karo to zaoferuje bitkę i wyrzutkę. A co w przypadku, gdy nie nadbije? Zagramy kiera ze stołu i postawimy go znów przed ponurą perspektywą.


13

AKD7
5432
A5432
5432
D7 W10986
AK1086 DW97
D8 10976
W10986
AK5432
KW
W N E S

ktr

ktr

pas

2

2

pas

7

pas

pas

pas

pas…

2¹

4²

rktr³

 

Deklaracja w pierwszej lewie

OBUSTRONNE PRZEBITKI

¹ pytanie, ² SPLINTER, ³ renons

D (w kolor partnera). Przegląd wojska, a szczególnie gwardii przybocznej jaką są znakomite atuty pozwala na optymistyczne spojrzenie w przyszłość. Jeśli ściągniemy cztery nasze poboczne topy i nikt nie przebije to możemy pokazać karty ogłaszając wzięcie 9 przebitek. A może uda się wygrać inaczej? Wyrobić kiery lub trefle? Gdy pomyślimy o tej alternatywnej rozgrywce i potrzebnej komunikacji to dojdziemy do wniosku, że zarówno do kierów jak i do trefli obrońcy będą musieli dwukrotnie dołożyć. Tak więc nice game quick claim jak to na BBO.


14

6543
W8
D10973
K3
AW92 KD1087
K654 A
K654 A
4 A87652
D109732
W82
DW109
W N E S

ktr

4

5

6

3²

pas

pas

pas

1

3

4

5

7

2¹

4

pas

pas

pas…

W N E S

ktr

4

5

6³

3²

pas

pas

pas

1

3

4

6³

7

2¹

pas

pas

pas

pas…

Najpierw odpowiedz sobie na pytanie co chcesz zrobić, a potem zacznij to robić

PRZEBITKI

¹ MULTI, ² blokujące z fitami w starszych i ³ INWIT WIELKOSZLEMOWY

Tego wielikana można osiągnąć na wiele sposobów. Bardziej eleganckie podejście prezentuje się w witrynie nr 2. 6 to inwit wielkoszlemowy, a 6 to odpowiedź pokazująca kontrolę II klasy (K lub singla). Rozgrywka banalna, polegająca na założeniu, że jeśli atuty podzielą się 4-0 to trefle muszą być 4-2. Gdyby atuty były 3-1 to trefle mogłyby się dzielić nawet 5-1.


15

W108
A76543
K4
K4
76543
KDW102 98
D1052 763
D1086 973
AKD92
AW98
AW52
W N E S

1

pas

pas

pas

pas

4

5

7

pas

pas

pas

pas…

1

2

5

5

 

Echo sonda

OBUSTRONNE PRZEBITKI

N po swoim  trapping pasie i skoku S na 2 już wszystko wie. Sprawdza tylko obecność i zarazem jakość dowództwa. Jeśli tylko obrońcy dwukrotnie dołożą do trefli i kar to 13 lew zgromadzimy grając w ping-ponga. Połączymy tu szansę złapania młodszych dam, jeśli będą trzecie. Wtedy będziemy mogli odśnieżyć i pokazać karty. Po wejściu W kierami echo sonda pozwala się zorientować, u kogo się zarybiło. Zanim wszystko wytłuczemy to musimy odebrać boczne asy i króle by zapobiec przedwczesnej odrzutce obrońcy posiadającego na starcie oba młode dubletony.


16

32
D954
ADW10
D109
AKDW10864 975
K76 A32
65432
K6 A7
W108
K987
W85432
W N E S
1

2

4

4

7

pas

pas

pas

pas

pas…

1

3¹

4

5

 

pas

pas

pas

pas

 

Do odważnych świat należy

¹ zachęcające

KOMUNIKACJA ATUTAMI

Szansa na podział kar to zaledwie 33%, ale dochodzi jeszcze przymus, jeśli jeden z obrońców będzie posiadał 5-5 w kolorach czerwonych. Rozgrywający ma możliwość manewrowania numerkami atutowymi. Dużymi przebija kara, a małymi dochodzi do dziadka. Zadanie dla chętnych. Czy da się w przymusie na czerwone ustawić dowolnego obrońcę? Oczywiście bez wistu kierowego.


Zarządzanie atutami (1)

Zarządzanie atutami (3)

Zarządzanie atutami (4)