Zarządzanie atutami (2) KARO3
Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.
PREZENTACJA WYNIKÓW: BRIDGE BASE ONLINE II TOURNAMENT CALCULATOR
Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.
TURNIEJ NA IMPY (2)
Pierwsze cztery rozdania to kontrakty grane w parterze, trochę jakby rywalizacja szachowa. Ważną przesłanką jest brak wznowienia na pozycji wygasającej. Więcej na temat licytacji re-open czyli kiedy i z jaką kartą wznowić w artykule pt.: WZNOWIENIE ALBO NOWE OTWARCIE.
1 |
AD1092 | ||||
AD92 | |||||
W9 | |||||
A10 | |||||
53 | KW764 | ||||
108643 | K5 | ||||
K87 | A106 | ||||
K76 | W98 | ||||
8 | |||||
W7 | |||||
D5432 | |||||
D5432 |
W | N | E | S |
– | 1 | pas… |
Dobrze wykorzystać sprezentowane dojście
WPUSTKI
E nie ma fitu kier na kontrę, a W ma zbyt mało punktów na wznowienie. Gdyby miał dwa asy to mógłby pobudzić kontrą lub kierami. Takie kontrakty rozgrywa się szalenie ciężko bo nie wiadomo, przynajmniej na początku rozdania, który z przeciwników zaposiadł dłuższe atuty. Skąd wiadomo, że ktoś ma długość? Z niemrawej aukcji, która zbiegła pasami. Gra takiego kontraktu trochę przypomina szachy. W tym rozdaniu to batalia pomiędzy N-E z niewielką pomocą W i trudno ją opisać bo możliwości posunięć jest kilkanaście jeśli nie kilkadziesiąt. E już na wiście ma wielki problem i będzie długo wzdychał w co wypalić. Załóżmy na chwilę, że E wystrzeli spod W, choć – jak to mówią najlepsi – wisty spod waletów rozborowują kolory. Źle jak widać na załączonym obrazku. Rozgrywający puści do A10, króla pobije i zagra małego kiera. E wskoczy K i dalej wiele rozmaitych scenariuszy. Jedno jest pewne – rozgrywający po takim początku już wygra. Po atutowym ma odrobinę gorzej… i aby wygrać po nienagannej grze obrońców musi zaimpasować 10 (małe do 9) korzystając z ostatniego pobytu na stole w pierwszej lewie. Dojście do tego wniosku ułatwi przytomne policzenie lew do oddania!
2 |
AW53 | ||||
87 | |||||
KW9 | |||||
8652 | |||||
862 | KD1097 | ||||
W109654 | K3 | ||||
D10 | A4 | ||||
D9 | A1074 | ||||
4 | |||||
AD2 | |||||
876532 | |||||
KW3 |
W | N | E | S |
– | – | 1 | pas…. |
Myślenie życzeniowe
IMPAS, EKSPAS
Wist 7. Po tym celnym otwarciu obrony rozgrywający zabije i zagra trefla do D. S wskoczy i dojdzie do partnera K by ten podegrał kiery. Praktycznie jedyną kwestią pozostanie rozegranie atutów. Kto je ma? Raczej trzeba założyć wariant optymistyczny, czyli, że ma je N, bo jeśli S, to nie wygramy.
3 |
52 | ||||
1087654 | |||||
94 | |||||
A92 | |||||
K9873 | D | ||||
A2 | D93 | ||||
K87 | DW105 | ||||
DW3 | 107654 | ||||
AW1064 | |||||
KW | |||||
A632 | |||||
K8 |
W | N | E | S |
–
pas… |
–
|
–
|
1
|
Pod publiczkę
ELIMINACJA i WPUSTKA, PRZEBITKI
D rozgrywający powinien chytrze zabić w stole i zagrać stamtąd karo w koło. Weźmie E i połączy atuty, ale S zdoła odegrać K, przebić jedno karo i trefla. Po tych manewrach odejdzie w W. W zabije, ale już nie uwolni się od wpustki, której efektem będzie lewa kierowa dla rozgrywającego. Rozgrywający może też korzystając z pobytu w dziadku zagrać kiera i zaimpasować damę. Eliminacja i wpustka będzie jednak bardziej spektakularna i gdyby AD były u W to byłaby to jedyna linia postępowania.
4 |
KW975 | ||||
93 | |||||
72 | |||||
AKW7 | |||||
D10864 | 32 | ||||
AK54 | DW2 | ||||
AK54 | DW3 | ||||
109853 | |||||
A | |||||
10876 | |||||
10986 | |||||
D642 |
W | N | E | S |
1 | pas… |
Przedświąteczna wycinka choinek
PRZEBITKI
K i bardzo prosta gra. Cztery dojścia do stołu po kolejne wycinki drzewek (trefli).
5 |
AK97 | ||||
W | |||||
D653 | |||||
8632 | |||||
43 | DW108 | ||||
76543 | AKD92 | ||||
W4 | 1097 | ||||
W1074 | 9 | ||||
652 | |||||
108 | |||||
AK82 | |||||
AKD5 |
W | N | E | S |
–
3¹ |
pas
3 |
1
pas… |
ktr
|
Partner, gdzie się podziały Twoje atuty?
¹ blokujące
KONTROLA ATUTOWA, PRZEPUSZCZENIE, PRZEBITKA W KRÓTSZYM FRAGMENCIE
S na kontrę w pierwszej kolejności obiecał cztery piki. Pomimo braku pełnego fitu ma jednak nadwyżkę i kontrę dać musiał. Pas na 3 podyktowany jakby obawą o kolor atutowy. I tak też jest w istocie rzeczy. Wist AK. Rozgrywający, aby się kompletnie nie rozsypać musi drugiego kiera przepuścić. Nie koniec problemów, gdyż po dojściu do piłki musi zagrać atuta w koło by chronić się przed skrótem kierowym w przypadku zastania najbardziej prawdopodobnego rozłożenia atutów 4-2. Po odzyskaniu wistu zagra dwa górne atuty i zabierze się za boki. E nie będzie mógł już wyrządzić krzywdy.
6 |
KW103 | ||||
AW52 | |||||
852 | |||||
W9 | |||||
D76 | A9854 | ||||
864 | 7 | ||||
A7 | KW109 | ||||
K6542 | A83 | ||||
2 | |||||
KD1093 | |||||
D643 | |||||
D107 |
W | N | E | S |
–
2 |
–
3 |
1
3 |
2(!)
pas… |
Czyżby walka o wpadkę?
KONTROLA ATUTOWA, PRZEBITKI
Rozgrywającemu nie wolno odśnieżać. Lekarz zabronił się przemęczać. Jego serce tego nie wytrzyma, gdy zobaczy rozmiar tragedii szczególnie po zagraniu A i do D. Lekarstwem na wątłe atuty może być strategia odwrotna do łączenia. Bokiem jest bowiem 9 lew jeśli się wszystko poprzebija, najpierw ściągając topy AK, aby się nie roztopiły. Czwarte karo co prawda N może nadbić, ale pewnie tego nie zrobi widząc swoje nędzne możliwości (będzie albo chadzał spod grubych atutów albo w podwójny renons). Zagranego trefla weźmie S i podegra atuty ograniczając lewy rozgrywającego do ilości deklarowanej.
7 |
D6 | ||||
7642 | |||||
987 | |||||
AD102 | |||||
W5432 | |||||
AK5 | DW10 | ||||
DW106543 | A2 | ||||
865 | 743 | ||||
AK10987 | |||||
983 | |||||
K | |||||
KW9 |
W | N | E | S |
–
2 3 |
–
ktr¹ pas
|
–
pas pas
|
1
2 3
|
Schłodzić emocje łykiem czegoś zacnego
PARADA, LICZENIE
Obrona bez problemu ściągnie cztery pierwsze lewy. Rozgrywający po przebiciu kara, jęknie grając pika do damy w stole. Jeśli uciszy emocje to z rozliczenia rąk będzie wiedział, że W ma: 0-3-6/7-3/4, a więc E dokłada do dwóch trefli. Zaimpasuje waleta atu, wróci do stołu treflem, zagra jeszcze jednego trefla utrzymując się w stole i dobrego kiera. Teraz emocje dopadną gracza E.
8 |
D104 | ||||
KW965 | |||||
43 | |||||
AKD | |||||
AW987 | K632 | ||||
AD | 74 | ||||
AD6 | K1082 | ||||
543 | 876 | ||||
5 | |||||
10832 | |||||
W975 | |||||
W1092 |
W | N | E | S |
1 | 2 | 3¹ | pas… |
Płacz i zgrzytanie zębów
WPUSTKA ATUTOWA
N rozpocznie AKDemią i wyjdzie w karo. Rozgrywający dwukrotnie odśnieży przekonując się o niekorzystnym rozkładzie i odbierze pozostałe kara widząc, że również się równo nie dzielą. Dokona zatem wpustki atutowej i biedny N będzie mógł już tylko zapłakać nad własnym losem.
9 |
D986 | ||||
K4 | |||||
KD754 | |||||
KD | |||||
AK32 | |||||
76 | DW109 | ||||
63 | W10982 | ||||
76543 | 10982 | ||||
W10754 | |||||
A8532 | |||||
A | |||||
AW |
W | N | E | S |
–
pas pas pas pas pas… |
1
2 4 4 5
|
pas
pas pas pas pas
|
2¹
3² 4 4 5
|
Na tzw. dobrą rękę
PRZEBITKI
¹ SMOLEN, ² silne uzgodnienie pików
Posiadanie grubych atutów sprawia, że możemy w stole (S) ubić dwa kara wracając raz treflem, raz kierem i pokazać karty. Wszystko jedno od czego rozpoczniemy. Nie wolno tylko dopuścić do czterokrotnego złączenia atutów, czym byłby zainteresowany obrońca W widząc, że nic się w rozdaniu nie dzieli. Taki sprytny chytrus to potrafiłby pierwsze atu przepuścić by potem trzykrotnie poprawić.
10 |
65432 | ||||
DW109 | |||||
D1097 | |||||
W10 | AKQ987 | ||||
63 | 42 | ||||
AK86 | 432 | ||||
AW854 | K3 | ||||
AKDW109875 | |||||
75 | |||||
62 |
W | N | E | S |
–
ktr 5 |
–
pas pas… |
1
4
|
4
5
|
Szybka głowa i wolna rączka
PRZEBITKI, KOMUNIKACJA ATUTAMI
AK i karo. Rozgrywający może pociągnąć tylko jednego atuta, gdyż jeśli szarpnie drugiego to zabraknie dojścia do forty treflowej w stole. Swoje wysiłki musi nakierować na wyrobienie trefla, aby wyrzucić z ręki przegrywające karo. Jedno z dwóch potrzebnych dolotów stanowić będzie starannie pozostawiony w stole atut. Syndrom szybkiej rączki dotyczy zwykle krewkich graczy poczynających sobie bez planu.
11 |
W97542 | ||||
KDW | |||||
KDW | |||||
A | |||||
AD108 | |||||
93 | 108742 | ||||
987 | 10654 | ||||
D1098 | 7632 | ||||
K63 | |||||
A65 | |||||
A32 | |||||
KW54 |
W | N | E | S |
–
pas pas pas pas pas pas… |
–
2 3¹ 4 4 5
|
–
pas pas pas pas pas
|
1
2 4 4 5 5
|
Widły kontra widełki
PODEGRANIE HONORÓW
¹ silne uzgodnienie na sześciu pikach
Brak damy i kompletu asów ostudził wojownicze zapędy N. Kontrakt 5 stanowi jednak i tak spore wyzwanie rozgrywkowe. Rachityczność koloru atutowego nie napawa entuzjazmem. 8 tłuczemy w dziadku i gramy pika do króla, którego obrońca zetnie asem. Tym razem podział 4-0 nie okaże się taki złowrogi. I choć W walczy z nami większymi widłami (D108 do naszych W97) to już nas nie pokona. Może nas jedynie raz jeszcze dźgnąć, ale ten cios powinniśmy przeżyć.
12 |
|||||
KD1062 | |||||
7 | |||||
ADW9432 | |||||
KD743 | W982 | ||||
W93 | A854 | ||||
2 | AKD54 | ||||
8765 | |||||
A1065 | |||||
7 | |||||
W109863 | |||||
K10 |
W | N | E | S |
pas
2 pas |
1
4 5 |
2
4 5 |
pas
pas pas… |
Znikający horyzont
PRZEBITKI, MANEWR ZŁODZIEJSKI
Po przepychance lądujemy w 5 węsząc złe rozkłady, w szczególności atutów. K obnaża naszą słabiznę w tym deseniu. Bijemy i szybko pozbywamy się kierów na kara. Orientujemy się przy okazji o rozkładzie atutów skoro N nie przebił. Gdyby miał asa atu to przebiłby drugą rundę i ściągnął D. Zatem wszystkie atuty ma S. Przebijamy zatem karo w ręce i trefla w stole i tak w kółko. Trzecią rundę trefli przebijamy W. S może nadbić, ale o tej porze nie będzie miał dobrego zagrania. Jeśli złączy atu to straci lewę. Jeśli zagra karo to zaoferuje bitkę i wyrzutkę. A co w przypadku, gdy nie nadbije? Zagramy kiera ze stołu i postawimy go znów przed ponurą perspektywą.
13 |
AKD7 | ||||
5432 | |||||
A5432 | |||||
5432 | |||||
D7 | W10986 | ||||
AK1086 | DW97 | ||||
D8 | 10976 | ||||
W10986 | |||||
AK5432 | |||||
KW |
W | N | E | S |
–
ktr ktr pas |
2
2 pas 7 |
pas
pas pas pas… |
2¹
4² rktr³
|
Deklaracja w pierwszej lewie
OBUSTRONNE PRZEBITKI
¹ pytanie, ² SPLINTER, ³ renons
D (w kolor partnera). Przegląd wojska, a szczególnie gwardii przybocznej jaką są znakomite atuty pozwala na optymistyczne spojrzenie w przyszłość. Jeśli ściągniemy cztery nasze poboczne topy i nikt nie przebije to możemy pokazać karty ogłaszając wzięcie 9 przebitek. A może uda się wygrać inaczej? Wyrobić kiery lub trefle? Gdy pomyślimy o tej alternatywnej rozgrywce i potrzebnej komunikacji to dojdziemy do wniosku, że zarówno do kierów jak i do trefli obrońcy będą musieli dwukrotnie dołożyć. Tak więc nice game quick claim jak to na BBO.
14 |
6543 | ||||
W8 | |||||
D10973 | |||||
K3 | |||||
AW92 | KD1087 | ||||
K654 | A | ||||
K654 | A | ||||
4 | A87652 | ||||
D109732 | |||||
W82 | |||||
DW109 |
W | N | E | S |
–
ktr 4 5 6 |
–
3² pas pas pas |
1
3 4 5 7 |
2¹
4 pas pas pas… |
W | N | E | S |
–
ktr 4 5 6³ |
–
3² pas pas pas |
1
3 4 6³ 7 |
2¹
pas pas pas pas… |
Najpierw odpowiedz sobie na pytanie co chcesz zrobić, a potem zacznij to robić
PRZEBITKI
¹ MULTI, ² blokujące z fitami w starszych i ³ INWIT WIELKOSZLEMOWY
Tego wielikana można osiągnąć na wiele sposobów. Bardziej eleganckie podejście prezentuje się w witrynie nr 2. 6 to inwit wielkoszlemowy, a 6 to odpowiedź pokazująca kontrolę II klasy (K lub singla). Rozgrywka banalna, polegająca na założeniu, że jeśli atuty podzielą się 4-0 to trefle muszą być 4-2. Gdyby atuty były 3-1 to trefle mogłyby się dzielić nawet 5-1.
15 |
W108 | ||||
A76543 | |||||
K4 | |||||
K4 | |||||
76543 | |||||
KDW102 | 98 | ||||
D1052 | 763 | ||||
D1086 | 973 | ||||
AKD92 | |||||
AW98 | |||||
AW52 |
W | N | E | S |
–
1 pas pas pas |
–
pas 4 5 7 |
–
pas pas pas pas… |
1
2 5 5
|
Echo sonda
OBUSTRONNE PRZEBITKI
N po swoim trapping pasie i skoku S na 2 już wszystko wie. Sprawdza tylko obecność i zarazem jakość dowództwa. Jeśli tylko obrońcy dwukrotnie dołożą do trefli i kar to 13 lew zgromadzimy grając w ping-ponga. Połączymy tu szansę złapania młodszych dam, jeśli będą trzecie. Wtedy będziemy mogli odśnieżyć i pokazać karty. Po wejściu W kierami echo sonda pozwala się zorientować, u kogo się zarybiło. Zanim wszystko wytłuczemy to musimy odebrać boczne asy i króle by zapobiec przedwczesnej odrzutce obrońcy posiadającego na starcie oba młode dubletony.
16 |
32 | ||||
D954 | |||||
ADW10 | |||||
D109 | |||||
AKDW10864 | 975 | ||||
K76 | A32 | ||||
65432 | |||||
K6 | A7 | ||||
W108 | |||||
K987 | |||||
W85432 |
W | N | E | S |
1
2 4 4 7 |
pas
pas pas pas pas… |
1
3¹ 4 5
|
pas
pas pas pas
|
Do odważnych świat należy
¹ zachęcające
KOMUNIKACJA ATUTAMI
Szansa na podział kar to zaledwie 33%, ale dochodzi jeszcze przymus, jeśli jeden z obrońców będzie posiadał 5-5 w kolorach czerwonych. Rozgrywający ma możliwość manewrowania numerkami atutowymi. Dużymi przebija kara, a małymi dochodzi do dziadka. Zadanie dla chętnych. Czy da się w przymusie na czerwone ustawić dowolnego obrońcę? Oczywiście bez wistu kierowego.